Wegenbelasting en Poolse Werknemers

wegenbelasting

wegenbelasting
foto: Vde2eK

Vraag aan het CDA (22 april 2014, kamerlid Omtzigt)
Hoe staat het met de vorderingen betreffende de regeling waarin de hier verblijvende Oost-Europeanen wegenbelasting en gemeentelijke belastingen moeten gaan betalen? Sinds medio 2013 heb ik hier niets meer over vernomen. De inmiddels verdwenen staatsecretaris van Financiën de heer Weekers was hier een groot voorstander van, alsmede de CDA-fractie.

Antwoord van het CDA (24/4/14, kamerlid Omtzigt)
Wij gaan bij het AO Belastingdienst vragen naar de stand van zaken op het dossier van de invordering van wegenbelasting (en gemeentelijke belastingen) van de mensen die langdurig in Nederland rijden met een buitenlands kenteken. Dit debat staat half mei ingepland.

Conceptverslag AO belastingdienst van 15 mei 2014
Vraag kamerlid Omtzigt (CDA) aan staatssecretaris Wiebes van Financiën: ‘Dan kom ik bij het invorderen van de wegenbelasting en de gemeentelijke belastingen van personen die langdurig met een buitenlands kenteken in Nederland rijden. Dit onderwerp is regelmatig aan de orde gesteld in de Kamer. De fracties van het CDA en de PVV hebben moties ingediend waarin de regering wordt gevraagd vorderingen te maken op dit terrein. Lukt dat?

Antwoord staatssecretaris Wiebes van Financiën: ‘Het punt van de buitenlandse kentekens wil ik even aan het eind doen.
Het betreft de voorlichting aan de nieuwe inschrijvers van de Basisregistratie Personen in Nederland over de fiscale aspecten van het meenemen van een auto. Voorheen kreeg men die voorlichting niet. We gaan kijken welk effect dit heeft. Dan zien we of dit vaker gebeurt.’

wegenbelasting
foto: Wikipedia

Vraag aan het CDA, de PVV en de VVD (14 juni 2011, kamerlid Omtzigt, kamerlid Fritsma en kamerlid Aptroot)
Is het normaal dat een Pool, werkende en wonende in Nederland een auto mag rijden zonder wegenbelasting te betalen. De auto’s hebben een Nederlands kenteken en de mensen wonen al meer dan 5 jaar in Nederland. Het lijkt me dat als wij Nederlanders moeten betalen, waarom een buitenlander dan niet. Het werkt namelijk de milieuvervuiling behoorlijk in de hand. Grote dieselbakken worden dan ook regelmatig gebruikt voor alle mogelijke dingen. Als zij net als wij gewoon wegenbelasting zouden betalen levert het de schatkist ook nog iets op.

Antwoord van het CDA (10/8/11, kamerlid Omtzigt)
Iedereen die in Nederland ingezetene is, moet hier wegenbelasting en BPM betalen volgens de Nederlandse tarieven. Het maakt daarbij niet uit of je rijdt in een auto met een Nederlands of een buitenlands kenteken. Alleen de volgende uitzonderingen bestaan:

  • op zeer zuinige auto’s betaal je geen belasting;
  • een buitenlandse ondernemer: dan moet meer dan 50% van de kilometers zakelijk in het buitenland gereden worden en kun je een verzoek tot vrijstelling indienen;
  • een huur van een voertuig uit het buitenland van maximaal twee weken.

Het lijkt me dat in de geschetste casus van geen van drie zaken sprake is en dan is wegenbelasting gewoon verschuldigd.

Geen antwoord van de PVV (14/9/11, kamerlid Fritsma)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Geen antwoord van de VVD (14/9/11, kamerlid Aptroot)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.


Pieter Omtzigt op 30 juli 2013

Pieter Omtzigt (CDA) heeft dinsdag 30 juli 2013 aan minister Melanie Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (VVD) van Infrastructuur en Milieu en staatssecretaris Frans Weekers (VVD) van Financiën kamervragen gesteld over mensen die langere tijd in een auto met buitenlands kenteken door Nederland rijden, in de hoop dat de minister en de staatssecretaris nog voor het einde van de zomer in actie komen. Hij geeft aan dat: ‘Het goed is om de regering te herinneren aan dit plan, dat zeker ook geld zal opleveren. Nu wonen er in Nederland 350.000 buitenlandse werknemers. Slechts 31 procent van hen heeft hier een auto op naam staan, dus ik vermoed dat het om een grote groep auto’s gaat.’

Frans Weekers op 27 april 2013

Staatssecretaris Frans Weekers (VVD) van Financiën heeft aangegeven dat voor auto’s met een buitenlands kenteken, die langdurig in ons land verblijven, straks motorrijtuigenbelasting moet worden betaald. Hij zegt: ‘Wat mij mateloos stoort, is dat er veel Oost-Europees gekentekende auto’s op de Nederlandse wegen rijden. Als die mensen hier op vakantie komen, is dat geen enkel probleem. Maar als ze hier werken en ze verblijven hier langer, zullen ze wat mij betreft ook motorrijtuigenbelasting moeten betalen. Hij werkt aan een pakket maatregelen en zal in juni hierover een brief naar de Tweede Kamer sturen.’

Jhim van Bemmel op 29 november 2011

Op 29 november 2011 diende Van Bemmel (PVV) een motie in met betrekking tot het opnemen van buitenlandse kentekens in het Nederlandse kentekenregister. Een aantal dagen daarvoor had De Rouwe (CDA) ook al een motie ingediend over hetzelfde onderwerp. Ook hij vond dat er belasting moest worden betaald over niet-geïmporteerde auto’s met een buitenlands kenteken.

Pieter Omtzigt op 10 november 2011

‘Wie veel gebruik maakt van de Nederlandse weg, moet ook wegenbelasting betalen. Dat geldt zowel voor Polen die hier komen werken als voor Nederlanders die in België of Duitsland een auto kopen en daar gratis in Nederland mee rondrijden.’ Pieter Omtzigt en Sander de Rouwe (beide CDA) hebben hierover deze week een motie ingediend tijdens een debat over buitenlandse kentekens. Volgens staatssecretaris Weekers worden momenteel maar weinig Poolse busjes in Nederland belast. Slechts 1.000 tot 1.500 niet in Nederland geregistreerde voertuigen betalen hier wegenbelasting. Volgens Omtzigt zou zijn voorstel enkele tientallen miljoenen kunnen opleveren. ‘Wie langere tijd gebruik maakt van ons wegennet, moet daar ook voor betalen, dat is het principe. De Poolse busjes die wij hier veel zien dienen dan binnen twee tot drie weken aangemeld te zijn.’
De maatregel moet gaan gelden voor alle Europeanen, maar in de praktijk zullen het vooral Polen, Bulgaren en Duitsers zijn. Zij moeten zich melden bij de RDW en krijgen dan een aangiftebiljet. Het CDA wil wel dat het dan eerst makkelijker moet worden voor eigenaren van een auto met een buitenlands kenteken om zich digitaal te registreren, of om een aangiftebiljet te verzoeken. Er staat hierover nu bijvoorbeeld geen informatie op de site van de Belastingdienst. Voor buitenlanders die deze belasting willen ontduiken wil het CDA dat automatische nummerplaatherkenning wordt ingezet. Daarmee kunnen de auto’s met buitenlandse kentekens die hier wegenbelasting zouden moeten betalen, gemakkelijk opgespoord worden. Dat kan gewoon met de camera’s die nu al boven de weg hangen.

46 reacties


  1. ·

    De Polen rijden niet op Nederlands kenteken maar gewoon op het Poolse. Ook ken ik er een aantal die hier permanent wonen. Tja, voor een dieseltje van 1.600 kilo ben je al snel per jaar 1.500 euro wegenbelasting kwijt en als die op Poolse platen staat, geen cent! Zet je het ding ook nog op Nederlandse platen dan moet er ook nog rest BPM worden betaald, dus men houd zich gewoon van de domme, maar spaart mooi per jaar een paar duizend euro uit tegenover iemand die het eerlijk doet!!! De Polen die hier permanent gaan wonen, en ook de Lusten willen, moeten ook net als wij de lasten betalen. De gemeentelijke administratie zou gekoppeld moeten zijn aan de administratie van het RDW en als er geen auto geregistreerd staat op die mensen dan zou de douane eens moeten gaan kijken!

    Beantwoorden

    1. ·

      Beste, U rijd in de vakantie naar welk land dan ook in Europa, het liefst niet Duitsland. Maar polen gaat het goed. U koopt de auto van u dromen zet hem op u naam. Verzeker dan u auto op u naam in een ander land dan het land waar u de auto koopt. En klaar is Kees. U kunt het beste dit doen in niet EU landen. Maar lang niet alle landen hebben de systemen aan elkaar gekoppeld. Voor het aller mooiste doet u ook nog even aangifte van verlies cq diefstal van het paspoort en bij terug komen in NL vraagt u een nieuwe aan. En iedereen kan dit ongestraft doen. Ik rij in een hele mooie MB en goedkoop. Als NL regering 200 miljard weg wil geven en geen wegenbelasting wil berekenen aan mensen uit andere landen. Mij best maar ik doe daar niet aan mee.

      Beantwoorden

  2. ·

    Frans, helemaal mee eens. Jarenlang was er hier in de omgeving een enkele auto met Pools kenteken geparkeerd. Nu moeten de bewoners regelmatig ergens anders een parkeerplaats zoeken omdat er tientallen auto’s (en beslist niet de oudsten!) met Poolse kentekens staan geparkeerd. Ik hoor hier steeds meer onvrede over bij andere bewoners. Laten we er niet omheen draaien, hier wordt op grote schaal de hand gelicht met de betaling van wegenbelasting. Het CDA en hun politieke collega’s moeten eens nadenken wat de impact hiervan is op bereidheid samenwerking en solidariteit. Het gaat mij niet om de Polen, maar om het te makkelijk te frauderen systeem.
    Heren politici, reken eens uit wat verschil in koopkracht is.

    Beantwoorden

  3. ·

    Beste, zouden wij in Polen ook de kans krijgen, om 5 jaar lang (of meer) met NL-kenteken door Polen te rijden zonder wegenbelasting te betalen? En dan maar niet te zwijgen wat onze gastarbeiders al niet een hoop ellende hebben bezorgd aan ons. Lang leve Bea en Nederland.

    Beantwoorden

    1. ·

      Beste Maikel, je kan dit wel doen, ook 50 jaar lang als je wil, omdat wegenbelasting is in het brandstof.

      Beantwoorden

    2. ·

      Ja, dat kan daar gemakkelijk. Wegenbelasting en BPM bestaan daar niet. Tolwegen en wegenbelasting in benzineprijs. Even je eigen melden bij het gemeentehuis en klaar is kees. In Polen is er niemand die daar problemen mee heeft. In Nederland is de overheid en belastingdienst gelijk in oorlogsstand en proberen iedereen met een buitenlands kenteken te naaien. Communisme hebben ze daar afgeschaft, maar hier weer ingesteld.

      Beantwoorden

    3. ·

      Hoi,

      Het is een verschil tussen Pl en Nl. In Polen betaal je geen wegenbelasting. Ga maar lekker rijden!

      Beantwoorden

  4. ·

    Er komt maar weinig reactie van de politiek geloof ik. Wij gaan wel weer meer betalen voorlopig. Waar ik rij kan je over de auto’s lopen die geen belasting betalen.

    Beantwoorden

  5. ·

    Dus in België en Duitsland de Nederlandse kentekens ook meteen maar belasten? Zodat mensen die grensarbeider zijn hard worden gepakt door dit idee? Nee (kamerlid Omtzigt, kamerlid Fritsma en kamerlid Aptroot). Graag een ander idee op Europees niveau. Dan lijkt het tenminste niet op een PVV idee om buitenlanders buiten de deur te houden.

    Beantwoorden

  6. ·

    Wegenbelasting afschaffen in Nederland. Brandstof iets omhoog en opgelost. Minder werk en administratieve afhandelingen en gezeik. Hoe meer je rijdt in Nederland, hoe meer je betaald. Moeilijke gedoe en gediscussieer altijd.

    Beantwoorden

    1. ·

      Zit ook hier al in de brandstofprijzen, zie accijns en btw. Gewoon wegenbelasting afschaffen en de prijzen van brandstof zo laten. Het is zowiezo al wie meer verbruikt, betaald meer. Het meest vervelende hier is dat je moet betalen naar gewicht van de auto. De meeste veiligheids aanpassingen in de huidige auto’s zijn niet licht. Die betalen wij dus in de wegenbelasting. Kijk naar een kleine auto uit de jaren 80 en naar hetzelfde merk en type uit 2010. Een gewichtstoename van 300kg of meer en inleveren in zitruimte. Bijvoorbeeld een opel corsa uit 1985, 830 kg en nu een corsa uit 2015, 1141 kg. Beide 3 deurs. Dit is een auto uit het compacte segment, maar voor een volvo tank uit de jaren 80 betaal je minder wegenbelasting.

      Beantwoorden

  7. ·

    Nederland zit in een crisis. Overal willen jullie geld vandaan halen. We zitten met een partij werklozen. En de Polen, Roemenen en div. andere Europese mensen komen hier werken. En niet voor een weekje, maar jaar in, jaar uit. Ze rijden met buitenlandse kenteken platen, dus wegenbelasting hoeven ze niet te betalen. Ze rijden in steeds grotere auto’s op onze wegen, en onze wegen slippen dicht. Waar ik mij het meest aan stoor, is soms de reclame op hun auto’s. Die staat in het Nederlands, maar met een buitenlands kenteken. Er zijn een aantal landen in Europa waar je een vignet moet kopen om op de snelweg te mogen rijden of je moet tol betalen. Is het niet een optie, om de buitenlandse automobilisten een vignet te laten aan schaffen. Wij betalen ons blauw aan de wegenbelasting. Dat brengt aardig wat geld in het laatje zal ik denken.

    Beantwoorden

  8. ·

    En daarom gaan we naar Canada, in Nederland wordt je leeg gezogen van alle kanten.

    Beantwoorden

  9. ·

    Hallo, hoe zit het met de omzetbelasting wat een Oost-Europeaan als zzp(er) moet afdragen en de gemeentelijke belastingen? Gisteren zij een kennis van ons die dan wel Nederlander is en een stukadoors bedrijf heeft, dat dat volk geen omzet belasting en dergelijke hoeft te betalen, zo ook de wegenbelasting voor dat volk. Als dat zo is, is dat een regelrechte schande, wij moeten ook dokken!

    Beantwoorden

    1. ·

      Als ze ZZP-er zijn, dragen ze alleen BTW af. Verder niet. (Een mans bedrijf)

      Beantwoorden

    2. ·

      Nee dat klopt niet, ik kan je vertellen dat ik als een Bulgaarse Zzper meer dan 20.000 aan belasting heb moeten betalen de afgelopen jaar.

      Beantwoorden

  10. ·

    Beste allemaal, het lijkt erop dat geen wegenbelasting door de polen wordt betaald. Maar zijn deze polen wel verzekerd,ik heb wel eens gehoord dat indien je een aanrijding met hen krijgt dat verhalen van de schade zeer moeilijk is. Is dat zo? Heeft iemend hier ervaring mee? Het eerder genoemde vignet voor iedere pool lijkt mij de oplossing, tevens kan bekeken worden of men wel is verzekerd. Wellicht iets voor de politiek, graag reactie.

    Beantwoorden

    1. ·

      Beste Karel, helaas is in Polen geen goed systeem om te checken of iemand zijn auto heeft verzekerd – politie heeft geen verbinding met verzekeraar database en door die reden enige manier om dit te checken is bij een controle (ja, derde wereld). Dus kans bestaat wel dat iemand zonder verzekering rijdt, maar volgens officiële gegevens is het aantal van auto’s zonder verzekering 1%.

      Beantwoorden

  11. ·

    Beste allen, feitelijk is het bijzonder simpel. IEDEREEN die in Nederland langer dan twee weken met een auto verblijft MOET deze invoeren. Check dit zelf maar even op RDW.nl of vraag het de douane. Dat houdt dus in: keuring door de RDW, BPM betalen, (soms ook BTW) plus wegenbelasting en natuurlijk de APK verplichting. Denk nu niet alleen aan de hardwerkende Polen, Roemenen en Bulgaren. Ook de expats die voor grote banken etc. werken rijden hier vrolijk rond met hun Porsche, Audi en BMW op Engels, Frans of ander buitenlands kenteken. Van enige controle hierop lijkt in het geheel geen sprake?! Mij lijkt dit alles zeer onrechtvaardig. In de omgekeerde situatie is evenzeer sprake van onrecht. Voorbeeld: iemand heeft een (vakantie)woning of werk in Frankrijk en gaat daar met zijn NL auto heen. Verblijft daar 6 maanden. Men maakt dus geen gebruik van de Nederlandse wegen e.d., maar betaalt wel “gewoon” de volle mep wegenbelasting. Op geen enkele wijze valt hieraan te ontkomen, schorsen kan/mag niet. Wel betaalt men in b.v. Frankrijk tol en is in de brandstofprijs ‘wegenbelasting opgenomen. Dubbele kosten dus. Desondanks zijn brandstofprijzen in buurlanden lager dan hier. In de toch al hoge Nederlandse brandstofprijzen is geen cent ‘wegenbelasting’ verrekend. We zitten nog wel met de erfenis van Kok met zijn kwartje! Omgerekend is dat nu al snel 15 Eurocent.

    Beantwoorden

    1. ·

      Beste Johan, hardwerkende Polen, ja dat zijn ze. Hardwerkende Roemenen en Bulgaren, nou nee.

      Beantwoorden

  12. ·

    Vrijstelling bpm en mrb voor buitenlandse kentekens: op 17 januari schreef ik al dat iedereen “wegenbelasting” (foute benaming) moet betalen. De controle hierop faalt totaal. De regering, die beweert zoveel geld nodig te hebben en ons daarom van alle kanten met lastenverzwaringen bestookt, loopt vele miljoenen mis omdat de wet niet wordt gehandhaafd. Zie hieronder het citaat uit de website van de belastingdienst.

    Er geldt een vrijstelling voor bpm en mrb van maximaal 2 weken voor personenauto’s die:
    – in het buitenland geregistreerd staan en dus een buitenlands kenteken hebben;
    – aan een inwoner van Nederland of aan een in Nederland gevestigd bedrijf ter beschikking staan;
    – in Nederland worden gebruikt.

    Daarnaast gelden de volgende voorwaarden:
    – u vraagt de vrijstelling aan voordat u de personenauto gebruikt op de weg in Nederland;
    – u hebt in de 12 maanden voor de aanvraag van de vrijstelling geen gebruik van de weg in Nederland gemaakt met de personenauto;
    – als u de personenauto langer dan 2 weken in Nederland gebruikt, is de vrijstelling niet van toepassing en moet u bpm en mrb betalen.

    Beantwoorden

  13. ·

    Beste mensen, ik ben getrouwd met Poolse vrouw. We hebben 2 auto’s en allebei met Poolse kenteken. Auto’s zijn verzekerd en we hebben eenmalig BPM betaald in Polen wegens export. Als ik met mijn vriendin naar Polen op reis ga met NEDERLANDSE KENTEKEN dan krijgen we veel respect en krijgen we vooraal voorgang. Ik snap niet wat jullie probleem is met die Polen, jullie zouden je kapot moeten schamen, eerst met Turken en Marokkanen en nu met Polen. Waarom laten jullie nooit je tanden zien aan Engelsen of Duitsers?

    Beantwoorden

  14. ·

    Ik ben Pool, ik woon in Nederland bijna 2,5 jaar. Sinds begin ben ik in de gemeente basisadministratie inschrijven en leer ik de nederlandse taal (het spijt me Ik maak foutjes nog). Ik heb twee autos op nederlandse kenteken, nederlandse zorgverzekering omdat Ik will leven zoals jullie leven maar dit is duur. In Polen je kan europese autoverzekering met groene kaart voor heel jaar in prijs van 150 euro krijgen en wegenbelasting is in brandstof. In Nederland moet Ik voor 2 autos bijna 900 euro van wegenbelasting en over 600 euro van autoverzekering per jaar betalen. Totaal is 1500 euro. Daroom Pools rijen op poolse kenteken. Grotjes

    Beantwoorden

  15. ·

    Beste Primo en Anar. Zoals je uit mijn reactie van 17 januari en 6 februari hebt kunnen lezen, gaat het mij niet om mensen uit Polen. Alle eigenaren van buitenlandse auto’s zijn volgens de wet belastingplichtig, ook een bankdirecteur. Overigens heb ik een Bulgaarse vrouw. Hier gaat het dus niet om. Waar het om gaat is dat elke Nederlandse inwoner een hoog (!) bedrag aan MRB (motorrijtuigenbelasting) betaalt, terwijl anderen dit ontwijken. Dat kan en mag dus niet. Primo stelt terecht dat verzekeren in NL ook erg duur is maar daarin verschilt Nederland niet erg veel met andere West Europese landen. De onwerkelijk hoge MRB is mij al jaren een doorn in het oog, vooral omdat ook onze brandstofprijzen nog eens tot de hoogste in Europa behoren terwijl hier geen cent MRB is verrekend. Daarnaast zijn de nieuwprijzen van auto’s in NL door de BPM en daarover BTW heffing fors duurder dan in buurlanden. Al decennia lang is de automobilist de melkkoe van de Nederlandse staat en wij laten het allemaal maar schaapachtig over ons heen komen. Het zou eens tijd worden dat een consumenten organisatie een vergelijkend onderzoek doet en dit publiceert, zodat alle burgers eens duidelijk kunnen zien hoe wij al vele, vele jaren worden uitgekleed. De laatste tijd zit men weer te mekkeren over oldtimers – ja, ja allemaal uit “milieu overwegingen” – dank je de koekoek. Het gaat gewoon om de centen! Het bedrag dat men bij oldtimers denkt te besparen ligt voor het oprapen als ook buitenlandse auto’s MRB zouden betalen.

    Beantwoorden

  16. ·

    Ook wil ik wel eens weten, waarom de HOUDERSCHAPS belasting (voorheen wegenbelasting) niet overal het zelfde is. Ik moet bv veel meer belasting voor mijn auto betalen in Den Haag, dan b.v. in Groningen? Mag belasting voor een zelfde product, wel verschillen van hoogte (zelfde auto is verschillend in div gemeente, maar gewicht is het zelfde). grt stef

    Beantwoorden

    1. ·

      Ik ben blij dat ik in Noord-Holland woon 😉 hier is het het minst duur.

      Beantwoorden

  17. ·

    Ik denk dat er weer veel controle nodig is. Het blijkt gewoon dat de huidige controle onvoldoende is. Ligt niet aan het korps, want die moeten met de riemen roeien die ze hebben. Veel camera toezicht op snel en uitvalswegen van en naar het buitenland, waarbij geregistreerd wordt hoe lang iemand verblijft met een buitenlands kenteken. Als blijkt dat er uit een signalering een auto langer blijkt te zijn, dan maar een klop jacht, aanhouden / staande houden en aftikken voor een heel jaar. Je zal dan wel de controleurs meer middelen en bevoegdheden moeten geven, dan nu het geval is. Vlak aan de grens (ca. 10 km land inwaarts) moet dit kunnen. Als jullie dan toch kijken, kijk dan ook even na hoe het zit met deze belastingregel. Zoals ik het lees, krijgen de buitenlandse arbeidsimmigranten 30% korting om te komen werken hier.

    Link bij belastingdienst: Werknemers komen naar Nederland

    Zoals ik het lees, mag de werkgever 30% van het bruto loon, netto uitkeren en belast de 70% van het resterende loon volgens de afdrachten die wij kennen. Over de 30% hoeft de werkgever ook geen belasting te betalen. Erg voordelig voor beide partijen. Ik begrijp dan wel dat mensen hier graag komen werken in de plaats voor NL werknemers. NL werknemers hebben die mogelijkheid hier in NL niet. Idem geldt voor de bedrijven. Hoe zat het ook al weer met de grondwet, dit was toch dat iedereen gelijk is?

    Beantwoorden

  18. ·

    De overheid doet niets. Blijkbaar hebben we toch niet zoveel tekorten als de overheid ons doet geloven.

    Beantwoorden

  19. ·

    Als niet voor de Polen, in Nederland zou niet zijn wie moeilijk en hard werken uit te voeren. De Nederlanders zijn erg trots op en het gebruik van de Polen, en betalen voor werk van minder dan de Nederlandse. Polen moeten alle belastingen betalen en minder geld is hun leven dan gewone Nederlander. Dit is de waarheid.

    Beantwoorden

    1. ·

      De waarheid is dat die Poolse kutuitzendbureau’s, hier de boel verzieken. Het gros van de Polen, die verrekt het om Nederlands te leren. Moeilijk en hard werk wil de Nederlander wel uitvoeren, maar wel voor het goede salaris, wat daar tegenover staat. Helaas willen veel bedrijven in Nederland alleen nog maar goedkope arbeidskrachten aannemen. Dat is de waarheid, en ja die is hard. Nederland heeft zoveel werkelozen, het is een klein landje met een tekort aan sociale huurwoningen.

      Het is er niet beter op geworden sinds de landen van het voormalig Oostblok hier en masse hun slag komen slaan. Polen, Bulgaren, Roemenen enz. Polen heeft als EU land de meeste subsidies gekregen. Het corrupte gesjoemel met EU gelden door Hongarije en Slowakije is diep treurig. En wij Nederlanders maar belasting betalen voor EU subsidies aan dat zooitje ongeregeld.

      Probeer eens een gesprek aan te knopen met Bulgaren, of ze aan te spreken. Dan weten ze zogenaamd niet waar je het over hebt. Ze spreken nauwelijks Engels, maar weten wel hoe ze het beste aan geld kunnen komen, vooral in het zwarte circuit. Ze hebben schijt aan onze Nederlandse regels, ze komen hier vooral om te graaien. Dat is de waarheid.

      Ik ben voor Nexit, grenzen dicht en al die buitenlanders eruit. Alleen hier komen op werkcontracten en verplicht Nederlands leren. Gegarandeerd dat je een hoop criminelen buiten de deur houdt (statistieken).

      Jullie hebben Nederland niet opgebouwd, dat hebben de Nederlanders gedaan. Dit hier is Nederland en niet Oostblokkiestan. Als je commentaar hebt, ga je toch lekker in je eigen land wonen (maar dat doe je niet). Nee, omdat hier wonen en werken toch meer oplevert, dan Polskistan.

      De waarheid is, dat wij Nederlanders jaren moeten wachten op een sociale huurwoning, wat denk je, zou jullie komst daar enige verbetering in hebben gebracht. Nee, deze domme Nederlandse regering heeft Nederland in de uitverkoop gedaan, sinds de komst van de EU en de Euro, maar wij Nederlanders hebben dat niet door, wij zijn ziende blind. Nee, ik ben niet racistisch, wel realistisch. Dat is de waarheid!!!!

      Beantwoorden

  20. ·

    Helemaal niet waar, want op mij werk zijn er genoeg poolse mensen die een contract hebben (hetzelfde loon) en poolse auto met poolse kenteken en een huis van de woonstichting en ze zuren zelfs als ze hard moeten werken net als ons en als het nog niet genoeg is zijn ze echt eigenwijs en sommigen willen niet eens samenwerken met anderen mensen die geen poolse zijn. Het is makelijk zeggen dat wij nederlandse mensen geen harde werkers zijn, want het is niet waar, de meeste nederlandse mensen krijgen niet eens de kans om een baan, maar al die buitenlanders (de meeste poolsen) hoeven niets te doen en ze krijgen alles en als niet genoeg is, ontduiken ze de belasting. Ze zeggen europa, maar waar zie je dat, iedereen moet hetzelfde kans, betaling, belasting, werk etcetera krijgen, dat is het en geen flauwe smoesjes.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *