Nascholing Chauffeurs

nascholing

Vraag aan het CDA, D66, de PvdA en de VVD (15 januari 2016, kamerlid Mulder, kamerlid Verhoeven, kamerlid Hoogland en kamerlid Visser)
Wanneer gaat men vanuit Nederland nu eindelijk eens actie ondernemen tegen Brussel, om hun zorgen te uiten over de oneerlijke concurrentie vanuit voormalige Oostbloklanden ten aanzien van de verplichte nascholing van vrachtwagenchauffeurs (code95)? Chauffeurs uit die landen volgen geen cursus en de vraag is of ze wel de nodige rijopleiding hebben gehad om een zware vrachtwagen te besturen. In Zweden was er enige tijd geleden een Oostblokker die ADR goederen moest laden echter geen ADR certificaat had. Hij nam de trein naar huis en kwam 2 dagen later terug met het gevraagde certificaat, ondertekend door de Burgemeester. Oneerlijke concurrentie en volgens mij een Economisch delict?

Antwoord van de VVD (23/3/16, kamerlid Visser)
Bedankt voor uw bericht en het delen van uw zorgen. Mijn excuses voor het late antwoord. U schrijft over code 95, die zoals u weet verplicht is voor alle beroepschauffeurs uit de EU en beroepschauffeurs die in de EU werken. Het is daarom erg belangrijk dat voor al deze chauffeurs dezelfde spelregels gelden. De VVD zet zich in voor gelijke regels voor iedereen in Nederland en Europa. Ook streven wij naar een eerlijke handhaving van de regels binnen de EU. Dit zou dus bij code 95 ook het geval moeten zijn! Wij zullen dan ook aandacht hiervoor blijven vragen, binnenkort zullen we dit ook weer doen door hiernaar te vragen bij de minister ter voorbereiding van de Nederlandse inzet in Europa op het gebeid van transport. Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Vervolg op 29 maart 2016: Ik heb vandaag bij een inbreng voor een schriftelijk overleg van de Milieu- en Transportraad in Brussel een vraag over Code 95 meegegeven aan de minister van Infrastructuur en Milieu. Minister Schultz zal deze vragen meenemen naar Brussel op 14-15 april die zij zal bespreken met de Europese ministers. In de bijlage kunt u het verslag vinden. Wij zullen u verder op de hoogte houden zodra de antwoorden op de vragen binnen zijn!

Geen antwoord van het CDA (15/4/16, kamerlid Mulder)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Geen antwoord van D66 (15/4/16, kamerlid Verhoeven)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Geen antwoord van de PvdA (15/4/16, kamerlid Hoogland)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

3 reacties


  1. ·

    Al heel lang moeten Nederlandse vrachtwagen chauffeurs regelmatig Code 95 en ADR cursussen doen. Dit kost geld, maar ook veel tijd en leerwerk. Geen probleem, want het is wel belangrijk dat als je gevaarlijke stoffen rijdt, dat je ook weet wat je moet doen en hoe te handelen. Alleen zit ik met iets in mijn maag. Chauffeurs uit Oostbloklanden hoeven dit nl. niet. Die krijgen de papieren zonder ervoor te leren en/of te betalen. Dat houdt dus in dat als zij ADR rijden niet weten wat te doen of hoe te handelen. Waarom hoeven zij dat niet te leren. Dat is discriminatie. Kunt u me dat uitleggen?

    Beantwoorden

  2. ·

    Jammer dat ze hier GEEN antwoord op kunnen of willen geven. Volgens mij is dit toch niet zo’n heel moeilijke vraag.

    Beantwoorden

    1. ·

      Hallo Tiny, Ik ben bang dat ze misschien antwoord geven, maar het antwoord is er eentje uit de rij van politiek correct beantwoorden. Terwijl er niets nieuws wordt gezegd.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *