Voorlopige Aanslag

voorlopige

foto: Vde2eK
foto: Vde2eK

Vraag aan 50Plus, de PVV en de SP (8 januari 2017, kamerlid Krol, kamerlid van Dijck en kamerlid Bashir)
Ik heb een voorlopige aanslag 2017 gekregen. Heb ik niet om gevraagd. Ik moet dus al over 2017 belasting gaan betalen terwijl de IB 2016 nog moet worden ingevuld en betaald. Mag ik dan a.u.b. mijn WAO uitkering ook al eerder en helemaal ontvangen over 2017? O ja, dat is het, mijn man is met pensioen en heeft een AOW en pensioen. Dat mag natuurlijk niet en moet al direct een deel van ingeleverd worden terwijl het niet ontvangen is. Eerst wordt er contractbreuk gepleegd door de pensioenleeftijd omhoog te brengen en het afgesproken flexpensioen niet meer uit te betalen en de AOW later uit te betalen. Zit je gewoon even zonder inkomen. En nu mag ik over het inkomen wat nog niet ontvangen is al belasting betalen? Wie het weet mag het mij uit leggen. Ik begrijp het niet meer! Was het nog niet genoeg dat de pensioenen niet geïndexeerd werden en steeds gedreigd werd te korten? Misschien hadden we niet zo hard moeten werken en wat makkelijker de hand ophouden, dan werden we nu niet gestraft omdat we het zo goed (slecht?) hebben gedaan? Waar is deze regering mee bezig? Mensen pakken met die grijpgrage vingers (want die gepensioneerden hebben het veel te goed) die de economie geholpen hebben overeind te blijven? Ik verwacht van u dat deze onzin met terugwerkende kracht geannuleerd wordt. Ik heb het geld niet. Krijg ik dan de deurwaarder op bezoek? Schande!

Geen antwoord van 50Plus (8/4/17, kamerlid Krol)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Geen antwoord van de PVV (8/4/17, kamerlid van Dijck)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Geen antwoord van de SP (8/4/17, kamerlid Bashir)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

foto: Vde2eK
foto: Vde2eK

Vraag aan de CU, de PVV en de SP (25 januari 2016, kamerlid Schouten, kamerlid van Dijck en kamerlid Bashir)
Ik kreeg vandaag een blauwe envelop op de mat met daarin, onaangekondigd en zonder enige toelichting, het verzoek mijn belasting voor 2016 vooruit te betalen. Bijna 2.000 euro. Huh? De belastingdienst was toch gestopt met het versturen van blauwe enveloppen? Dat is klip en klaar gecommuniceerd. Wat moet ik hier van denken? De dagtekening is 30 januari 2016, het is vandaag 22 januari 2016. Mmm, hier klopt dus iets niet. Dus google ik maar even op voorlopige aanslag 2016 vooruitbetalen. Geen enkele hit! Niets over te vinden, ook niet op de site van de Belastingdienst. En ik heb zelf geen verzoek voor een voorlopige aanslag ingediend. Ja, ja, iedere malloot kan mij wel een betalingsverzoek opsturen in een blauwe envelop, die niet meer verstuurd zou worden. Toen maar de Belastingtelefoon gebeld of dit wel koosjer is, ik word niet serieus genomen. Schandalig! Iedere internetgebruiker weet toch tegenwoordig dat je niet moet ingaan op ongefundeerde verzoeken. En voor zover ik kan nagaan is deze voorlopige aanslag een ongefundeerd verzoek. Niet via de mail, maar via een blauwe envelop. Die dus volgens de Belastingdienst niet meer verstuurd zou worden. Pas toen ik na lang zoeken op deze site terecht kwam, werd me duidelijk dat deze schimmige aanslag 2016 toch echt ZOU kunnen zijn. Wat een onprofessionele dienst, onbehoorlijk bestuur, minachting van mij als burger! Wat moet ik hier nu mee? Misschien een kamervraag? Je mag toch verwachten dat een wijziging in de uitvoering van beleid die voor mij als burger verstrekkende consequenties heeft, op zijn minst zorgvuldig wordt voorbereid en wordt gecommuniceerd. Tot dat ik hier uitleg over gekregen heb beschouw ik deze blauwe envelop met de voorlopige aanslag 2016 als SPAM!

Antwoord van de CU (1/2/16, kamerlid Schouten)
Voor deze vraag kunt u het beste contact opnemen met het Klachtenbureau van de Belastingen. Zie op de website van de belastingdienst: ‘Klacht indienen‘. Wij, als politieke partij, kunnen hierin niet zoveel voor u betekenen. Wij hopen u hiermee voor dit moment voldoende te hebben geïnformeerd.

Geen antwoord van de PVV (25/4/16, kamerlid van Dijck)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Geen antwoord van de SP (25/4/16, kamerlid Bashir)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

foto: Vde2eK
foto: Vde2eK

Vraag aan 50Plus, het CDA, de SP en de VVD (10 januari 2015, kamerlid Krol, kamerlid Omtzigt, kamerlid Bashir en kamerlid Neppérus)
Ik ben gepensioneerd, krijg AOW en een aanvullend pensioen. Tot nu toe deden wij onze jaarlijkse belastingaangifte. Wat inhoudt dat we voor 1 april aangifte doen over 2014. Door ons aanvullend pensioen moeten we altijd ca. € 2.800 betalen. Geen probleem, tot vandaag. Tot onze verbazing ontvingen we nu een voorlopige aanslag over 2015. Met het verzoek voor 28 februari € 2.800 te betalen. Dat betekent dat we rond juni € 2.800 over het belastingjaar 2014 moeten betalen. Dus dit jaar moeten we twee maal € 2.800 betalen. Wel een slimme zet van de belastingdienst. Want waarschijnlijk moeten nu honderdduizenden mensen dit jaar 2 maal een aangifte betalen, voor het rijk een eenmalige versnelde inkomst van enkele miljarden over de ruggen van onder meer de AOW-ers. Is deze regel bedacht door de politiek of door de belastingdienst? Voor ons betekent dit dat we dit jaar € 235 per maand minder te besteden hebben. Als AOW-er leveren we al gigantisch in! En dit gebeurt zonder vooraankondiging of voorlichting. Graag een reactie.

Ter info: Vragen van het kamerlid Bashir (SP) aan de Staatssecretaris van Financiën over de voorlopige aanslag 2015 (2015Z00610: ingezonden 16 januari 2015).
Antwoord van Staatssecretaris Wiebes (Financiën) middels een brief (31066; nr 227) op 27 januari 2015.

Geen antwoord van 50Plus (10/4/15, kamerlid Krol)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Geen antwoord van het CDA (10/4/15, kamerlid Omtzigt)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Geen antwoord van de SP (10/4/15, kamerlid Bashir)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Geen antwoord van de VVD (10/4/15, kamerlid Neppérus)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

166 reacties


  1. ·

    Hoe kan het dat ik (weduwe met 3 kinderen van 18/16/14 jaar) een voorlopige(!?) aanslag over 2016 krijg en ruim €2.500 moet betalen van mijn zuurverdiende spaargeld waarmee ik mijn kinderen wilde laten studeren. Ik heb nog niks verdiend, maar moet wel al uitgeven. Dat is niet wat ík heb geleerd. En daar blijft het dit jaar niet bij. De aanslag over 2015 komt halverwege het jaar ook nog. Nog nooit heb ik zo een hoog bedrag hoeven betalen. Ik slaap niet meer. Met dit tempo kunnen mijn kinderen een WO/HBO studie wel vergeten. En nu niet zeggen dat ze hiervoor kunnen lenen, want ook dat heb ik niet geleerd.

    Beantwoorden

  2. ·

    Hopelijk kunt u enig begrip tonen voor mijn ongenoegen jegens de belastingdienst. Heb net aanslag 2014 betaald. Voor 1 april moet ik opgave 2015 doen, dat is algemeen bekend. Nu lag er van de week een voorlopige aanslag 2016 in de bus. Wie schets mijn verbazing, dat ik voor eind februari moet betalen. Welke idioot heeft dit bedacht. Ik ben weduwe sinds 10 jaar en heb geen geheime rekeningen ofzo. Moet steeds geld lenen om de belasting te kunnen betalen. Dit is toch absurd. 2016 is nauwelijks begonnen, het is te gek voor woorden. Kunt u dit niet bespreekbaar maken? Ik hoop het van harte.

    Beantwoorden

  3. ·

    Vandaag kreeg ik ook – rauw op mijn dak – een voorlopige aanslag 2016 voor een enorm bedrag. Geen enkele info hierover te vinden op de website van de belasting, zelfs niet onder ‘alle veranderingen in 2016 op een rij’. Bij de belastingtelefoon beweren ze dat het met het nieuwe belastingplan te maken heeft: ook niets over te vinden. Toen vond ik deze site. Ik herken alle emotie die hierboven beschreven wordt. Wat ik nu echt erg vind is dat er dus vorig jaar toezeggingen zijn gedaan over een beter communicatie. Daar is helemaal NIETS mee gebeurd. Nog steeds valt die envelop zonder enige toelichting op de deurmat, is er niets op de site van de belasting te vinden en weten ze bij de belastingstelefoon niet te vertellen waar dit vandaan komt. Ik zou een nieuwe kamervraag hierover zeer op prijs stellen.

    Beantwoorden

  4. ·

    Ook ik kreeg vandaag een blauwe envelop op de mat met daarin, onaangekondigd en zonder enige toelichting, het verzoek mijn belasting voor 2016 vooruit te betalen. Bijna 2.000 euro. Huh? De belastingdienst was toch gestopt met het versturen van blauwe enveloppen? Dat is klip en klaar gecommuniceerd. Wat moet ik hier van denken? De dagtekening is 30 januari 2016, het is vandaag 22 januari 2016. Mmm, hier klopt dus iets niet. Dus google ik maar even op voorlopige aanslag 2016 vooruitbetalen. Geen enkele hit! Niets over te vinden, ook niet op de site van de Belastingdienst. En ik heb zelf geen verzoek voor een voorlopige aanslag ingediend. Ja, ja, iedere malloot kan mij wel een betalingsverzoek opsturen in een blauwe envelop, die niet meer verstuurd zou worden. Toen maar de Belastingtelefoon gebeld of dit wel koosjer is, ik word niet serieus genomen. Schandalig! Iedere internetgebruiker weet toch tegenwoordig dat je niet moet ingaan op ongefundeerde verzoeken. En voor zover ik kan nagaan is deze voorlopige aanslag een ongefundeerd verzoek. Niet via de mail, maar via een blauwe envelop. Die dus volgens de Belastingdienst niet meer verstuurd zou worden. Pas toen ik na lang zoeken op deze site terecht kwam, werd me duidelijk dat deze schimmige aanslag 2016 toch echt zou kunnen zijn. Wat een onprofessionele dienst, onbehoorlijk bestuur, minachting van mij als burger! Wat moet ik hier nu mee? Misschien een kamervraag? Je mag toch verwachten dat een wijziging in de uitvoering van beleid die voor mij als burger verstrekkende consequenties heeft, op zijn minst zorgvuldig wordt voorbereid en wordt gecommuniceerd. Tot dat ik hier uitleg over gekregen heb beschouw ik deze blauwe envelop met de voorlopige aanslag 2016 als SPAM!

    Beantwoorden

  5. ·

    Ja het wordt afgezaagd, maar ook wij waren met stomheid geslagen over het vooruitbetalen van het belastingjaar 2016. ook wij dachten: dat is een foutje ,er moet 2015 staan in plaats van 2016. Daar gaat onze vakantie. Ook vind ik het raar dat ik hier zo weinig over heb gehoord. B.v kassa heeft altijd dit soort items, of heb ik dat gemist? Ook lees ik van mensen bij wie deze regeling vorig jaar al was ingegaan en toen was er bij ons nog niets veranderd. De belastingdienst doet het zeker in etappes? goh wat coulant van ze zeg. In plaats van heel Nederland heeft er nu maar een gedeelte buikpijn. Dat scheelt weer in de zorgkosten. Grrrr

    Beantwoorden

  6. ·

    Vol verbazing zie ik dat de belastingdienst niets heeft geleerd en weer hetzelfde doet als in 2015, geen goede communicatie. De laatste paar mensen die hier een bericht gepost hebben… alle voorgaande berichten gingen over de voorlopige aanslag 2015, toen was er namelijk dezelfde boosheid of paniek. Niemand had toen (ook in Januari) een idee, waar die voorlopige aanslag 2015 vandaan kwam en is er heel wat gebeld, gemaild of berichten gepost. Lees al die berichten maar eens terug. Raafje e.a., ze doen het inderdaad in etappes en buikpijn had ik zeker, nog niets eens van het bedrag, maar vooral dat ik geen idee had, waar het over ging, het niet in de media was, je er niets over kon vinden en de belastingdienst het me ook niet echt duidelijk kon maken. En er ook niets van te vinden was op de site van de belastingdienst. Uiteindelijk kwam het er op neer, gewoon betalen (kon wel in termijnen), want het stond in de nieuwe belastingwet. Het had, toen ook al, zo fijn geweest als ze bij de voorlopige aanslag een begeleidende brief hadden gedaan. Dan was je er nog niet blij mee geweest, maar dan had je tenminste begrepen waar die aanslag ineens vandaan kwam. Vooral als je nog nooit een voorlopige aanslag hebt gehad. Er zijn toen zelfs Kamervragen gesteld door de SP. Er werd toen o.a. door de heer Wiebes geantwoord, dat er bij de belastingdienst, heel weinig klachten waren over dit onderwerp, maar dat ze iets aan de communicatie zouden doen.
    Uiteindelijk kreeg ik een brief en ik denk dat iedereen die brief heeft gehad, dat je pas in November 2015 hoefde te betalen of in termijnen. Ik weet niet of ze dat dit jaar weer gaan doen? Datzelfde jaar moest je natuurlijk ook nog de IB 2014 invullen en betalen. Ik heb het idee, dat veel mensen hier weer gaan posten aankomende tijd over dit onderwerp, omdat zij ook allemaal overrompeld zijn. Maar zou zeker niet nalaten de woordvoerders financiën van alle fracties ook een e-mail te sturen! Hoor namelijk vaak in het vragenuur de kamerleden zeggen ‘mijn e-mailbox loopt over van de klachten’. Tip: Zoek op de websites van alle partijen de woordvoerders financiën en e-mailen maar, want het moet veel beter met de communicatie. Een opstand zal er niet uitbreken, want vorig jaar hebben blijkbaar alle mensen ook gewoon betaald. Zou leuk zijn als die mensen ook nog gaan reageren hoe het bij hun is afgelopen. Hoe het dit jaar voor mij gaat verlopen, nog geen idee.
    Succes en sterkte allemaal!

    Beantwoorden

  7. ·

    Inmiddels heb ik ook een voorlopige aanslag voor 2016 gekregen. Paar vragen aan mijn medeburgers: Hoe kan je dan op DIT moment al een wijziging indienen, als je nog niet weet wat de inkomsten en aftrekposten zullen zijn over 2016. Ik vind het logisch, dat je dat pas in 2017 doet, als je alle gegevens over 2016 binnen hebt (zoals jaaropgaven), maar wat ik logisch vind, vindt de belastingdienst blijkbaar niet logisch.
    Weet iemand wat de termijn is waarvoor je een wijziging voorlopige aanslag 2016 moet/mag indienen? Stel dat je het zo snel mogelijk doet, dan is het duidelijk dat dat ook weer niet goed is, vanwege de aftrekposten en wijzigingen inkomen. Of moet je het juist wel snel doen en dan later weer een wijziging indienen? Bijv. begin Januari 2017? Ik zou graag willen weten, hoe mijn medeburgers deze problemen oplossen. Eerlijk gezegd verlang ik naar de tijd dat je gewoon een IB kreeg, alle benodigde gegevens binnen had en je de IB gewoon kon invullen, want het lijkt hier nu wel een administratiekantoor. Inmiddels ook begrepen dat we voortaan elke jaar een voorlopige aanslag krijgen begin van het jaar, dus zitten we dan elk jaar met deze ellende. Alvast bedankt voor de reacties.
    Ps. voor de kamerleden die hier toch nog komen lezen, zou fijn zijn als op de site van belastingdienst veel meer info komt te staan. Zoals antwoorden op de vragen die ik en anderen hier stellen.

    Beantwoorden

  8. ·

    Mijn 80-jarige vader werd ‘verrast’ met een voorlopige aanslag 2016. Of hij maar even voor eind februari bijna 2.500 euro wil betalen. En o ja, hij moet dit jaar ook nog zijn aangifte voor 2015 doen en dus dubbel betalen! Wie verzint nou dat je al inkomstenbelasting gaat heffen over inkomsten die je nog niet hebt ontvangen? Ikzelf krijg elk jaar belastinggeld terug vanwege mijn hypotheekrente aftrek die ik niet maandelijks verreken. Maar denk nou niet dat ik voor eind februari mijn teruggave over 2016 al krijg. Dit noem ik meten met twee maten. Ik kan me over dit onrecht enorm opwinden. Ik heb uiteraard de belastingdienst hierover gebeld, maar ja, die voeren alleen maar uit wat onze heren politici in Den Haag bedenken. Tevens het feit dat mij de communicatie hierover volledig ontgaan is, heb ik tijdens dit gesprek aangegeven. Komt op mij heel vreemd over dat onze belastingdienst wel meerdere keren per dag via de media laat weten dat we geen blauwe envelop meer krijgen, maar de belastingbetaler wel via diezelfde blauwe envelop sommeert om belasting te gaan betalen over nog niet ontvangen inkomsten. Op zijn minst een communicatieve misser te noemen, maar dat ter zijde. Dus geachte dames en heren van de Tweede Kamer, kunt u mij uitleggen hoe onze overheid tot het besluit is gekomen om überhaupt preventief belasting te heffen? Tevens verzoek ik u mij uit te leggen waarom onze overheid wel preventief belasting heft, maar niet preventief belasting terug betaalt.

    Beantwoorden

  9. ·

    Ik ben een gepensioneerde vrouw met nabestaandenpensioen en een klein flex-pensioen omdat ik in de zorg gewerkt heb. Het kleine pensioen is in zijn geheel al verdwenen aan hogere belastingen, kortingen van pensioenfondsen, huurverhoging, verhoging van gemeenteheffingen en overige belastingen, eigen bijdrage ziektekosten.etc. Ook ik kreeg een voorlopige aanslag 2016. Ik moet een glazen bol hebben om te weten wat ik dat jaar krijg en aan kosten heb. 2015 zijn de jaaropgaven nog niet van binnen. Er werd mij gemeld maar GEWOON te betalen, dan wordt het naderhand als het fout is wel verrekend. En inderdaad…2015 wordt in datzelfde jaar ook gewoon aangeslagen. Hoe veel mensen willen we naar de voedselbank hebben? Verder is de jaarlijkse huurverhoging gekoppeld aan het bruto inkomen….fijn!….dan kunnen ze ons maximaal uitmelken, terwijl we netto minder krijgen. Slim bedacht! Naar een huisdokter gaan doe ik niet meer, stel je voor dat ik doorgezonden wordt en ook die 385 nog eens, apart van waar ik niet voor verzekerd ben, met de verplichte basisverzekering. Het is niet meer op te brengen.

    Beantwoorden

  10. ·

    Als gevolg van een in 2015 ontvangen eenmalige afkoopsom door de werkgever over het jaar 2014 hebben wij een behoorlijk bedrag aan de belastingdienst moeten terugbetalen. Heb vandaag een blauwe envelop van de belastingdienst ontvangen met het verzoek om wederom in 2016 een behoorlijk bedrag terug te betalen. De belastingdienst is bij de vaststelling uitgegaan dat de in 2014 ontvangen eenmalige uitkering deze ook in 2016 betaald zal worden. Navraag bij de belastingdienst leert dat wij een verzoek om herziening van het inkomen 2016 moeten indienen. Vraag mij af als de belastingdienst de gegevens over 2015 gecontroleerd zou hebben had men kunnen zien dat het inkomen in 2015 beduidend lager is. Bureaucratie ten top. De belastingdienst weet bijna al alles als ze maar kunnen plukken. De rompslomp die wij nu weer moeten doen om alles recht te zetten.

    Beantwoorden

  11. ·

    Nee! Het is vooruitbetalen voor al het tuig dat Nederland binnenkomt zonder dat de ‘Staat’ hiervoor reserves had opgebouwd! Wij financieren gewoon potentiële terroristen waar de overheid geen benul van heeft! Als het echt zover komt dan zitten zij met ‘hun’ visie als eerste in het buitenland! Het zijn opportunistische drollen die niet in de maatschappij staan!

    Beantwoorden

  12. ·

    Geachte meneer Wiebes,
    Als Nederlands staatburger weet ik niet meer hoe ik rond moet komen van mij AOW en pensioen. Heb altijd hard gewerkt en best een redelijk pensioen, maar wordt nu gestraft voor jarenlange arbeid. Krijg deze week even een blauwe, de welbekende blauwe brief door de brievenbus met de aanslag voor 2016 of ik even 3.000 uit mijn mouw kan schudden, ja het mag in 11 termijnen, wat coulant. Er wordt alleen vergeten dat 2015 ook nog een 3.000 bedraagt dus even 6.000 in een jaar. Wij hebben geen aftrek van een hypotheek, kunnen niet naar een sociale huurwoning, omdat wij net iets over de inkomensgrens ons inkomen hebben. Wel dit jaar weer een aanzienlijke huurverhoging en dure zorgverzekering. Is het de bedoeling dat wij nu maar naar de voedselbank moeten? Het is in triest dat je als fatsoenlijke burger netjes leeft zonder schulden en dat de belastingdienst vraagt misschien kunt u een lening afsluiten om het te betalen. Vakantie is niet meer voor ons weggelegd, maar ja is ook niet nodig wij zijn oud 70 jaar, had graag nog willen genieten na een werkzaam leven, nu slapeloze nachten hoe ga ik dit betalen?

    Beantwoorden

  13. ·

    Ik betaal 13.000 euro belasting per jaar over mijn alimentatie. Hiervoor spaar ik een heel jaar en betaal dan dus over het achterliggende jaar netjes mijn belasting. Nu komt er ineens een voorlopige aanslag 2016, terwijl ik nog bezig ben met 2015. Ik moet eerst geld krijgen om belasting te kunnen betalen. Ik kan geen twee keer 13.000 euro ophoesten in 1 jaar dan kom ik in de schulden.

    Beantwoorden

  14. ·

    Na deze website gevonden te hebben bleek mij dat ik niet de enige getroffene ben door de overheid. Dat lucht al enigszins op, omdat ik eerst dacht dat het een oplichtingspoging was van een Nigeriaanse bende of zo! Ik ben best tevreden met mijn inkomen, alhoewel er de laatste jaren met een grove kaasschaaf heel wat afgehaald is, heb ik toch wat kunnen sparen. Al enkele jaren betaal ik in een keer te weinig ingehouden inkomstenbelasting. Jammer geld, maar geen probleem. Maar zoals zovelen klagen, en terecht, moet ik dit jaar dit bedrag in een jaar 2 keer betalen (Vooraf voor 2016 en dadelijk achteraf voor 2015). Dus ook van nog niet gederfde inkomsten. Is de overheid bang dat ik voor het eind van het jaar doodga? Nou ja, ik hoop dat het voor 2017 rechtgetrokken wordt, maar de onzekerheid knaagt, want je weet maar nooit wat die, vaak van mijn kosten, gestudeerde slimmerikken dan weer verzinnen.

    Beantwoorden

  15. ·

    Ook ik werd onlangs overvallen door de voorlopige aanslag 2016. Ruim €700 moet ik dit jaar iedere maand extra ophoesten. Hoewel ik de kranten lees kwam deze aanslag conform de blauwe kleur van de enveloppe volledig ‘out of the blue’. ‘Het aansluiten bij de actualiteit’, zo verklaarde de belastingdienst mij desgevraagd nader. Zulks op basis van een wetswijziging wel te verstaan.
    Waarom geen schriftelijke aankondiging? Eigenlijk verwondert mij dat niet zo. Politici blijken veelal niet onder morele pressie gebukt te gaan. Een voor mij alles zeggend voorbeeld was het uitblijven van enige blijk van medeleven van de zijde van Kamerleden aan het adres van de secretaresse van oud-Kamerlid Janmaat, toen zij bij een gewelddadige anti-fascistische demonstratie een van haar benen verloor. Geen bloemetje kon eraf. De politieke bezorgdheid beperkte zich tot het lot van de gearresteerde demonstranten. Welnu, als er dergelijk moreel DNA door de aderen vloeit zegt dat eigenlijk alles.

    Beantwoorden

  16. ·

    Vorig jaar voorlopige aanslag 2015 gekregen en betaald. Nu alsnog invullen, omdat ik nu wel weet wat ik in kan vullen. Dit jaar voorlopige aanslag 2016, zelfde probleem. Totaal nog geen gegevens wat inkomen en aftrekposten zullen zijn. Gebeld naar belastingdienst, moet geschat worden, dus volgend jaar weer invullen, terwijl je dan ook alweer de voorlopige aanslag voor 2017 krijgt. Voor wie maakt de belastingdienst het eigenlijk makkelijker? En dan vandaag het fijne nieuws, dat we nog alleen online kunnen invullen, in plaats van een formulier downloaded. Ik hoop eerlijk gezegd dat het zo’n enorme puinhoop wordt vanaf morgen, dat er toch nog download formulieren komen.

    Beantwoorden

  17. ·

    Wij (man 76 met AOW en klein pensioentje en vrouw 64 dit jaar word ik 65) moeten in 2016 betalen over gegevens 2014 plus zorg belasting. Mijn man is namelijk spaans en sinds eind 1970 al in Nederland. Mijn man is invalide en kan bijna niet meer lopen. Moet scootmobiel per vier weken zelf betalen, aangepaste schoenen, de eigen risico plus 140 euro diabeet en chronisch. Ik zelf ook chronisch en al geopereerd twee keer met schroef in voet en mankeer het een en ander. Wij willen niet zielig doen. Ik zelf heb alleen toeslag AOW van mijn man. Wat wij allemaal zelf nog moeten betalen. Waarom worden de ouderen zo gepakt? Als je een groot inkomen hebt, merk je het niet. Aub doe wat voor de minderen. Dank voor u aandacht.

    Beantwoorden

  18. ·

    Nu hier het zelfde, ik kreeg in Januari ook een belasting aanslag. Ik dacht ok dit is van 2015. Ik een regeling getroffen, kon in een keer betalen krijgt dan 8 euro korting! Nu gister mijn belasting aangifte invullen, en tot mijn verbazing moet ik weer zoveel betalen. Ik denk hoe kan dit nu ik betaal toch al? Papieren nogmaals lezen en toen bleek de ontvangen aanslag die ik Januari gehad heeft te zijn voor 2016. Bellen naar de belastingdienst moet maar weer regeling treffen als ik die van 2015 ontvangt. Ik vroeg aan haar waarom er geen duidelijke uitleg bij zat van het hoe en waarom ik in eens vooruit moet betalen. Ik kon er namelijk niet veel over vinden. Ik zei tegen haar dat ik mijn salaris ook wel een jaar vooruit wilde, maar dat de baas het daar ook niet mee eens was, net als ik het niet eens ben over belasting vooruit betalen. En die 8 euro korting als ik in eens betaal, mogen ze nu ook wel geven want ik betaal toch ruimschoots op tijd? Ondanks een regeling die ik getroffen heb. Nee makkelijker kunnen we het niet maken wel moeilijker.

    Beantwoorden

  19. ·

    Helemaal eens met de eerste schrijver (voorlopige aanslag 2016). Ook ik heb die ontvangen in januari, dagtekening 30.1.2016. Geen toelichting. Ik dacht dat het ging om een voorlopige aanslag 2015 totdat nu de definitieve aanslag 2015 op de mat valt. Zoeken op internet maar nergens duidelijke informatie tot ik op deze site terecht kom. Binnen enkele malen tweemaal vet betalen: op voorhand over 2016 en over 2015. Zoals de schrijver zegt: zeker als wijziging van beleid dergelijke ingrijpende, financiële consequenties heeft, hoort daarover op zijn minst fatsoenlijk gecommuniceerd te worden. Onprofessioneel en minachting voor de burger. En wat doet de politiek? Niets natuurlijk, staat erbij en kijkt ernaar. Tegen verkiezingstijd zullen er misschien loze beloftes komen, want dan hebben ze de domme burgers weer nodig. Wanneer beseft de politiek eens dat kiezers ook mensen zijn. Schandalig!!!

    Beantwoorden

  20. ·

    Enige opluchting dat ik deze site gevonden heb. Ik blijk niet het enige slachtoffer te zijn van de hebzucht van deze regering. Als gepensioneerde heb ik de laatste jaren alleen maar ingeleverd. Huren rijzen de pan uit. Belasting graait graag mee. Gepensioneerden zijn de nieuwe melkkoe van deze asociale regering. Meneer Wiebes, ik moet behalve belasting over 2015 nu ook al belasting over 2016 betalen. Tweemaal dik betalen. Krijg wij AOW ook vooruitbetaald? Meneer Wiebes, kan het misschien ietsjes menselijker? Met criminelen en bedrijven worden lucratieve deals gesloten. Och, wij zijn maar klootjesvolk.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *