Regelgeving Koplamp

regelgeving

Vraag aan D66, de PvdD, de SP en de VVD (12 maart 2016, kamerlid Belhaj, kamerlid Thieme, kamerlid Smaling en kamerlid Visser)
Waarom zijn er geen regels voor de felheid van koplampen van auto’s, motoren, vrachtauto’s en fietsen? Sommige lampen zijn zo fel dat ze tegemoetkomend verkeer verblinden zonder groot licht te voeren. Ook is het soms niet te doen om voor een auto te rijden met enorm felle koplampen. Vrachtwagens worden hiervan niet uitgesloten. Ik heb het idee dat door led verlichting en het feit dat er geen regelgeving is alles steeds feller wordt. Indien je dan geen blindering op je achterruit en buitenspiegels hebt, schijnt het in je ogen en ik vind dat gevaarlijk. Ik heb meerdere keren dat ik even een seconde niks meer kan zien. Mede gezien het feit dat led lichten het zelfde vermogen hebben in 1 klein punt als een gewone lamp en dit hard op je netvlies schijnt. Zelfs door de blindeerstand van mijn achteruitkijk spiegel schijnen sommige lichten heen. Ook kom ik soms fietsers tegen die als het al licht is nog met hun koplamp aan rijden, die je nog steeds kunt waarnemen, ondanks dat de zon allang op is. Nu begrijp ik dat bij die laatste groep regelgeving wat moeilijker zal zijn. Maar ik wil jullie toch vragen of hier niet een regel voor gemaakt kan worden zodat lampen doen waarvoor ze gemaakt zijn en geen verkeersdeelnemers verblinden en mogelijk gevaarlijke situaties creëren. Mijn zonnebril gebruik ik liever voor de zon, want overdag zie je de strepen beter met een zonnebril op.

Antwoord van de SP (14/3/16, kamerlid Smaling)
Regels voor verlichting zijn reeds vastgelegd in de wegenverkeerswet. Het is daarom niet nodig om de wet hiervoor aan te passen. Ook is het een onderdeel van de APK keuring. Ben het geheel met u eens dat de laatste tijd veel auto’s rijden waarvan de koplampen verkeerd zijn afgesteld waardoor andere weggebruikers worden verblind. Het oplossen zit er meer in dat de politie zou moeten controleren om het juist afstellen en het voeren van de juiste verlichting. We zullen uw opmerkingen mogelijk betrekken bij het komende debat in de Tweede Kamer over verkeersveiligheid.

Antwoord van D66 (17/3/16, kamerlid Belhaj)
Net als u zie ik op de weg ook veel auto’s waarvan de koplampen te hoog staan afgesteld. Dat is vervelend en zorgwekkend, want, zoals u al schetst, kan dit het nachtzicht van andere weggebruikers belemmeren. Zoals mijn collega Eric Smaling al heeft aangegeven, is het afstellen van de koplampen onderdeel van de APK. Tijdens het overleg in de Tweede Kamer over verkeersveiligheid (eind mei) stel ik graag aan de orde of dit afdoende is, of dat er wellicht aanvullende maatregelen nodig zijn om het goed afstellen van koplampen in het verkeer te bevorderen. Ik denk dat het in ieder geval goed is dat bestuurders zich wat meer bewust worden van de vervelende gevolgen van niet goed afgestelde verlichting voor medeweggebruikers! Dank dat u mij hierop heeft geattendeerd!

Antwoord van de PvdD (13/4/16, kamerlid Thieme)
Hartelijk dank voor uw vraag en dat u ons attendeert op dit probleem. Verkeerd afgestelde koplampen zijn niet alleen vervelend, ze vormen, zoals u terecht stelt, ook een gevaar op de weg. Het is daarom van belang dat meer weggebruikers zich bewust worden van dit gevaar. Normen voor de felheid van koplampen zijn vastgelegd in de Wegenverkeerswet en het afstellen van de koplampen is al onderdeel van de APK keuring. Om de overlast door te felle koplampen aan te pakken zal dus meer moeten worden ingezet op handhaving. Zoals mijn collega’s aangeven, betekent dit bijvoorbeeld meer controle door de politie. Nogmaals veel dank voor uw vraag en ik neem dit graag mee om mogelijk te betrekken bij toekomstige debatten.

Antwoord van de VVD (15/4/16, kamerlid Visser)
Hartelijk dank voor uw bericht. Er bestaat inderdaad veel onduidelijkheid voor wat betreft autoverlichting en dit kan tot veel irritaties leiden in het verkeer! Niets is vervelender dan in het donker op de weg verblind worden doordat je tegenligger zijn of haar lampen verkeerd heeft afgesteld. Dit begint er mee dat bestuurders moeten beseffen dat zij hun medeweggebruikers veel last kunnen bezorgen door bijvoorbeeld verkeerde lampen te gebruiken. Inmiddels zijn Europees ook allerlei afspraken gemaakt waar koplampen aan moeten voldoen. Ik zie dan ook geen reden om nu al met aanvullende regels te komen. Eerst kijken hoe de huidige regels uitpakken. Tijdens het debat over wegverkeer en verkeersveiligheid in de Tweede Kamer op donderdag 26 mei zal duidelijk worden of en welke aanvullende stappen eventueel nog gezet moeten worden. Eén belangrijk lichtpunt: er komen steeds nieuwe technologieën van verschillende autofabrikanten waarmee automobilisten gewoon gebruik kunnen maken van hun koplampen zonder andere bestuurders te verblinden. Nogmaals bedankt voor het attenderen van dit probleem!

1 reactie


  1. ·

    Geachte heer Smaling, Dank u hartelijk voor uw antwoord. Kunt u mij vertellen welk wetsartikel dan gaat over het toegestane aantal Lumen in een koplamp? Toen ik laatst met IM en het RDW gebeld had konden de mensen aan de telefoon mij niet vertellen dat hier een regel voor was, dus nu ben ik benieuwd waar ik dat dan precies kan vinden. Ik zou het graag lezen hoe het zit. Mvg, E.K.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *