Partneralimentatie 12 Jaar Lang

partneralimentatie

Wetswijziging voor partneralimentatie: Kunt u aangeven wanneer de wetswijziging voor een verkorting van de partneralimentatie van kracht wordt? Kijk vooral naar de vele reacties en schrijnende verhalen. Er lopen nu twee trajecten voor wetgeving. Is samenvoeging een mogelijkheid?

19 juni 2015: Technische informatie over de publicatie Voorstel van wet van de leden Van Oosten, Recourt en Berndsen-Jansen tot wijziging van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en van enige andere wetten in verband met de herziening van het stelsel van partneralimentatie (Wet herziening partneralimentatie). Deze publicatie zal waarschijnlijk over enkele werkdagen ook als webpagina verschijnen. Deze publicatie is op 19 juni 2015 gepubliceerd door Tweede Kamer der Staten-Generaal. De publicatie is van het type Memorie van toelichting (initiatiefvoorstel).

18 september 2015: Jeroen Recourt verwacht dat er eerst een schriftelijke ronde volgt van zowel kinderalimentatie als partneralimentatie in het najaar 2015. Hij verwacht dat in het voorjaar 2016 beide voorstellen door de Tweede Kamer worden behandeld.

14 januari 2016: De Nederlandse Vereniging voor Rechtspraak heeft op 14 januari 2016 een advies ‘Advies op het initiatief-wetsvoorstel herziening partneralimentatie‘ uitgebracht aan kamerlid Recourt.

13 maart 2016: Reactie kamerlid Swinkels op vraag naar datum behandeling nieuwe wet in de Tweede kamer.

22 april 2016 (advies RvS) en 8 september 2016 (reactie initiatiefnemers): ‘Advies van de Raad van State en Reactie van de initiatiefnemers‘.

14 maart 2017 – Nota van Wijziging: Voorstel van wet van de leden Van Oosten, Recourt en Swinkels tot wijziging van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en van enige andere wetten in verband met de herziening van het stelsel van partneralimentatie – Wet herziening partneralimentatie Ontvangen 14 maart 2017.

foto: Vde2eK
foto: Vde2eK

Vraag aan D66, de PvdA, de PVV en de VVD (23 december 2014, kamerlid Berndsen, kamerlid Recourt, kamerlid Helder en kamerlid van der Steur)
Enige tijd is er bij de politieke partijen aandacht voor het verkorten van de duur van de partneralimentatie. Kan er tevens aandacht komen voor verandering / beëindiging partneralimentatie bij het bereiken van de pensioenleeftijd. Mijn voorbeeld is dat bij de scheiding in 2009 een alimentatiebedrag is vastgesteld. In juli 2013 werd ik 65 jaar en vanaf die datum ontving mijn ex vrouw bovenop de alimentatie ook nog haar gedeelte van mijn pensioen. Volgend jaar juli wordt zijzelf 65 en zal vanaf oktober 2015 AOW ontvangen en haar deel van mijn pensioen. Het is toch van de gekke dat ik vanaf dat moment van het gedeelte van mijn pensioen waar ik recht op heb ook nog eens alimentatie moet betalen. Mijns inziens moet vanaf het moment dat de personen beiden de AOW leeftijd bereiken een automatisme zijn dat de alimentatie stopt en de wet pensioenvereffening wordt toegepast. Momenteel is het bij tegenwerking van de ex-partner alleen mogelijk na tussenkomst van de rechter. Mijns inziens is het niet nodig en ook financieel onbegrijpelijk dat ons rechtssysteem hiervoor gebruikt wordt.

Antwoord van D66 (25/1/15, kamerlid Berndsen)
Aangezien ik niet de eerste indiener ben kunt u deze vraag beter neerleggen bij de heer van der Steur als eerste indiener.

Antwoord van de PvdA (11/2/15, kamerlid Recourt)
De verdeling van de pensioen en de partneralimentatie hebben in eerste instantie niets met elkaar te maken. Een pensioen is een verzekering dat op een afgesproken tijdstip vrijkomt en dan ook wordt uitgekeerd. Het pensioen wordt uitgekeerd aan beide ex-partners als de pensioendatum is bereikt voor de begunstigde. Daarbij speelt de leeftijd van de begunstigden een ondergeschikte rol zoals wel het geval is bij de AOW. In die zin is het terecht dat uw ex-vrouw op het moment dat uw pensioen uitgekeerd wordt haar deel op het zelfde moment krijgt. Uw vrouw kan haar het pensioen dat zij heeft opgebouwd ook eerder laten ingaan. Dit betekent dat ook het pensioen van u eerder in gaat. Als dit tot hele onwenselijke situaties leidt, dan kan de ex-partner via conversie het eigen deel later laten ingaan (zie brochure: ‘Verdeling van ouderdomspensioen bij scheiding onder 9 en 10‘). Wellicht heeft u hier gebruik van gemaakt. Een andere mogelijkheid is het pensioen middelen? U heeft hier afspraken over kunnen maken tijdens het huwelijk of tijdens de scheiding. Wanneer het pensioen verevend wordt, dan verandert er op het moment van uitbetaling van het pensioen het een en ander aan inkomen en draagkracht van de partners. Wanneer er op dat moment ook nog alimentatie wordt betaald, kan de hoogte hiervan om deze reden worden gewijzigd. Een en ander is natuurlijk met name afhankelijk van de afspraken die over de partneralimentatie zijn gemaakt.

Antwoord van de VVD (23/2/15, kamerlid van der Steur)
Wij nemen dat mee in ons wetsvoorstel herziening partneralimentatie.

Geen antwoord van de PVV (23/3/15, kamerlid Helder)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

foto: Vde2eK
foto: Vde2eK

Vraag aan het CDA, D66, de PvdA en de VVD (2 september 2011, kamerlid van Toorenburg, kamerlid Berndsen, kamerlid Recourt en kamerlid van der Steur)
Kunt u mij aangeven wanneer de wetswijziging voor een verkorting van de partneralimentatie van kracht wordt? (Voor meer informatie zie de reacties)

Antwoord van de VVD (7/9/11, kamerlid van der Steur)
In de afgelopen jaren heeft de VVD veel brieven en e-mails van mensen gekregen over het alimentatiestelsel. De VVD vindt dat in veel gevallen de alimentatieverplichting te hoog is en de duur ervan te lang. De VVD wil daarom de wetgeving aanpassen om het alimentatiesysteem te wijzigen. Momenteel werkt de VVD samen met Kamerleden van andere partijen in de Tweede Kamer aan een initiatiefwetsvoorstel om het Nederlandse alimentatiestelsel te wijzigen. Doel van de wijziging o.m. de regeling te vereenvoudigen en de alimentatieduur te bekorten. Naar verwachting zullen de partijen na het reces een initiatiefnota aan de Kamer presenteren op basis waarvan een voorstel tot wetswijziging zal worden opgesteld. Het tijdstip van indiening is op dit moment nog niet bekend. De partijen streven er na zo snel mogelijk na het reces van de Tweede Kamer de initiatiefnota in te dienen. Ik moet u er op wijzen dat een wetswijziging enige tijd zal kosten. De behandeling is mede afhankelijk van de agendering van een initiatief op de agenda van de Tweede Kamer. De ervaring leert dat dit soms meer dan een jaar kan duren afhankelijk van de agenda van de Tweede Kamer. De wijziging van de wet die nodig is om het alimentatiestelsel aan te kunnen passen, kan daarom langer dan twee tot drie jaar duren. Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. U kunt er van verzekerd zijn dat de VVD aandacht zal blijven houden voor de alimentatieproblematiek en er naar streeft de wet- en regelgeving zo snel mogelijk aan te passen.

Antwoord van D66 (27/9/11, kamerlid Berndsen)
D66 streeft er naar samen met de PvdA en de VVD een initiatiefvoorstel in te dienen voor het kerstreces. Zoals de collega van de VVD heeft aangegeven, kan het enkele jaren duren voor dat een wetswijziging daadwerkelijk van kracht wordt. Bovendien kent Nederland het legaliteitsbeginsel, waardoor de wetgever in het algemeen niet met terugwerkende kracht regels op kan leggen. Dit betekent dat, indien het voorstel aangenomen wordt, deze alleen zal gelden voor nieuwe gevallen.

Geen antwoord van het CDA (2/12/11, kamerlid van Toorenburg)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Geen antwoord van de PvdA (2/12/11, kamerlid Recourt)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

foto: Vde2eK
foto: Vde2eK

Vraag aan het CDA, D66, de PvdA en de VVD (22 februari 2011, kamerlid van Toorenburg, kamerlid Dijkstra, kamerlid Hamer en kamerlid van der Steur)
Waarom is er nog steeds volgens de wet een periode van maximaal 12 jaar voor het betalen van partneralimentatie? Ter info: ik ben in 2005 gescheiden (na 6,5 jaar partner registratie), kinderloos en heb mbv een mediator een convenant op laten stellen en vastgelegd bij de notaris. Hierin is destijds een alimentatie bedrag vastgesteld op basis van de geldende normen, volgens de wet. Destijds dacht ik hieraan goed gedaan te hebben, alleen nu weet ik beter. Deze wet is niet meer van deze wereld, daar de ontvanger geen enkele verplichtingen heeft en geen enkele prikkel om fulltime te gaan werken, integenstelling tot de betalende partij. Daarnaast wordt ik als betalende partij ook nog eens gestraft bij het aangaan van een nieuwe vaste realatie. In deze tijd van zogenaamde emancipatie lijkt het me toch wel eens tijd worden hierin enige verandering in aan te brengen! Wie gaat zich hier eens sterk voor maken?

Antwoord van D66 (25/2/11, kamerlid Dijkstra)
D66 vindt net als u dat partneralimentatie aan modernisering toe is. Het huidige systeem prikkelt de partner niet om economisch zelfstandig te worden. Wij vinden dat iedereen de kans moet krijgen om zich te ontplooien. D66 wil de regeling voor partneralimentatie daarom hervormen. Deze moet niet alleen gericht zijn op compensatie, maar ook op financiële onafhankelijkheid. D66 wil deze discussie graag agenderen in de Tweede Kamer.

Geen antwoord van het CDA (3/6/11, kamerlid van Toorenburg)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Geen antwoord van de PvdA (3/6/11, kamerlid Hamer)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Geen antwoord van de VVD (3/6/11, kamerlid van der Steur)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Forum: ‘Alimentatieleed‘ op http://alimentatieleed.freeforums.net
Website: ‘Alimentatie Terreur‘ op http://www.alimentatieterreur.org

Mail commissie Veiligheid en Justitie

Willen we partneralimentatie goed onder de aandacht krijgen, moeten we met z’n allen een mail sturen naar het mail adres:
cie.vj@tweedekamer.nl
In de mail jouw verhaal over de partneralimentatie. Hier wordt officieel op gereageerd middels een brief en de inhoud behandeld in de commissie Veiligheid en Justitie. Als we dit massaal doen, gaat het zeker helpen. Let op vergeet jouw adres gegevens niet. Zie als voorbeeld onderstaande reactie van de commissie:
‘Geachte Paul, dank voor uw bericht. Graag verzoek ik uw bericht nogmaals te verzenden naar de commissie V&J (cie.vj@tweedekamer.nl) , maar dan voorzien van uw adresgegevens. Uw bericht kan dan in behandeling worden genomen en wordt dan ook betrokken bij de verdere behandeling van het wetsvoorstel. Excuses voor het ongemak, maar wij zijn verplicht deze gegevens te vragen. Deze worden overigens niet gepubliceerd of aan derden verstrekt.’

Ard van der Steur (VVD) op twitter op 12 november 2013

‘Erik’ (zie reactie van 13 november 2013)
Ard van der Steur op 12 november op twitter: “De hele avond is gereserveerd voor de wetsvoorstellen #partneralimentatie en #kinderalimentatie. We maken goede vorderingen maar niet klaar”

Louis Bontes (PVV) aan D66, PvdA en VVD

‘KM te A’ (zie reactie van 24 september 2013) kreeg mail van een beleidsmedewerker van het ministerie van Veiligheid en Justitie met de volgende inhoud: ‘Het debat over het initiatiefwetsvoorstel Partneralimentatie is helaas door de voorzitter van de Tweede Kamer met onbekende reden verplaatst van oktober naar november. Helaas lijkt het erop dat het wetsvoorstel geen meerderheid zal halen in de Tweede Kamer. Louis Bontes heeft onderstaande mail verstuurd naar de woordvoerders van andere partijen (VVD, PvdA en D66). Het antwoord op deze mail was helaas niet positief. Desondanks zullen wij proberen deze partijen te overtuigen het wetsvoorstel te steunen tijdens de plenaire behandeling.’

Geachte collegae, Zoals u wellicht weet, staat mijn initiatief wetsvoorstel ‘beperken duur partneralimentatie’ in de plenaire agenda gepland voor de week van 17, 18 en 19 september. Uit de initiatiefnota partneralimentatie die u destijds heeft ingediend, blijkt dat het terugbrengen van de duur van de partneralimentatie naar een termijn van maximaal 5 jaar, één van de kernpunten uit uw nota is. Dit is ook de kern van mijn wetsvoorstel. Belangrijk verschil met uw nota is dat u uitzonderingen benoemt in geval er sprake is van (jonge) kinderen of een lang huwelijk. Ik wil dit maatwerk in principe neerleggen bij de rechter of middels vastgelegde afspraken tussen de betrokkenen. Ik wil u hierbij mededelen dat ik zeer ruimhartig naar eventuele amendementen van uw kant inzake mijn wetsvoorstel zal kijken. Ik weet niet exact wat de stand van zaken is m.b.t. uw eigen initiatief wetsvoorstel, maar wellicht kunnen we veel tijd besparen in het algemeen belang door met amendementen dichter bij elkaar te komen. Ik zie uw amendementen graag tegemoet.

Reactie PvdA op 5 juni 2013

Op 5 juni 2013 geeft ‘Anoniem’ aan (zie reacties) de volgende formele reactie gekregen te hebben van de PvdA: ‘De VVD heeft samen met andere partijen een initiatiefnota gepresenteerd die ziet op een wijziging van het stelsel van partneralimentatie. In de komende maanden werken de partijen deze nota uit tot een wetsvoorstel. De uiteindelijke inwerkingtreding van het wetsvoorstel hangt af van de behandeling door de Raad van State en goedkeuring door de Tweede en Eerste Kamer. De ervaring leert dat dit traject minimaal een jaar in beslag neemt. Daar de partijen afhankelijk zijn van de Raad van State en de agendering van het voorstel in de Tweede Kamer door de voorzitter van de Tweede Kamer, is het niet met zekerheid te zeggen wanneer behandeling en inwerkingtreding zal plaatsvinden. Dat het wetsvoorstel er nog niet is, betekent niet dat wij niet aan het werk zijn. Wij hebben regelmatig overleg met partners uit het veld die ons adviseren over de invulling van de wet. Sinds kort zijn wij in overleg met wetgevingsambtenaren die voor ons de wetstekst maakt. Wetgeving is, helaas, een ingewikkeld proces. Wij streven naar een kwalitatief goede wet en dat vergt tijd. Dat neemt niet weg dat wij onze uiterste best zullen doen om zo snel als mogelijk de wet bij de Kamer in te dienen. Het spijt mij u niet meer duidelijkheid op dit punt te kunnen verschaffen. In de wet zal een overgangsregeling worden opgenomen die verschillen tussen de oude en de nieuwe situatie verzacht. Het staat partijen ondertussen vrij om met wederzijdse instemming op de nieuwe wettelijke regeling te anticiperen. Indieners overwegen om de voordelen van de nieuwe regeling bijvoorbeeld bij wijziging van omstandigheden (deels) ten goede te laten komen aan de betalende partner. Totdat de nieuwe wettelijke regeling is ingegaan zal de rechter gebonden zijn aan de oude afspraken tenzij de rechterlijke macht, bijvoorbeeld in de Trema werkgroep, op de nieuwe berekeningsmethodiek anticipeert.’

Reactie VVD op 28 november 2012

Op 28 november 2012 geeft ‘Jan’ aan (zie reacties) de volgende formele reactie gekregen te hebben van de VVD: ‘Dank voor uw e-mail. In antwoord op uw vraag kan ik u als volgt berichten. Ook in het nieuwe regeerakkoord is er ruimte voor verandering van de partneralimentatie. In de komende maanden zullen de partijen de nota partneralimentatie uitwerken tot een wetsvoorstel. De uiteindelijke inwerkingtreding van het wetsvoorstel hangt af van de behandeling door de Raad van State en goedkeuring door de Tweede en Eerste Kamer. De ervaring leert dat dit traject minimaal een jaar in beslag neemt. Daar de partijen afhankelijk zijn van de Raad van State en de agendering van het voorstel in de Tweede Kamer door de voorzitter van de Tweede Kamer, is het niet met zekerheid te zeggen wanneer behandeling en inwerkingtreding zal plaatsvinden. Het spijt mij u niet meer duidelijkheid op dit punt te kunnen verschaffen.’

Vergaderjaar 2012 – 2013

Vergaderjaar 2011 – 2012

718 reacties


  1. ·

    Wellicht een simpele gedachte. Maar als het voor onze volks(???)vertegenwoordigers zo moeilijk is om hierover een wetsvoorstel te maken omdat een volledige herziening ingewikkeld is. Waarom wordt er dan niet allereerst een wetsvoostel gemaakt om de 12 jaarstermijn aan te passen naar 5 jaarstermijn, en een volledige herziening in een 2e wet. Zo haal je naar mijn mening al de grootste pijnpunten weg door een simpele wijziging. Of….willen ze het juist complex maken. Het zou ook wel zo fair zijn en bv dhr vd Steur ook eens een reactie zou geven op deze site.

    Beantwoorden

  2. ·

    ECLI:NL:GHSHE:2014:4251: “Het hof overweegt als volgt. [..] In dit verband wordt nog opgemerkt dat het wetsvoorstel van het kamerlid Bontes, waar de man zich op beroept, inmiddels is ingetrokken. [..] Het hof wijst het betreffende verzoek van de man dan ook af.”

    Beantwoorden

  3. ·

    Heb het al vaker gezegd, een verbond sluiten en op een bepaalde datum allemaal niet meer betalen! Dan komt er van zelf media aandacht. Al dat geschrijf en gedoe twitteren, ……boh brengt allemaal totaal niets, gewoon actie. Roept u maar. Al die ontvangers die deze site lezen lachen zich dood….snapt dan niemand dit? STOP MET BETALEN

    Beantwoorden

    1. ·

      Hello Frederico, “STOP MET BETALEN” is a good idea but I think it would require some preparation. Maybe we could get in place a strike fund – members could put in the withheld ‘partneralimentatie’: An association with some rules and a board could decide e.g. on what to pay from a strike fund. Joe

      Beantwoorden

      1. ·

        Hello Joe, Yes of course you are right, It’s easy to say STOP THE PAYMENTS. I agree we should organize the right way. How can we set up something like this. Because and you know also talking years and years,….. Lets stand up and do something. I’am not the specialist, so maybe we should start to contact a lawyer, We can find easy one that is interested in this case.


      2. ·

        Hee Joe, any news or idea?


  4. ·

    Kunt u aangeven wanneer de wetswijziging voor een verkorting van de partneralimentatie van kracht wordt? Er wordt al enige tijd in Den Haag gediscussieerd over de vraag of het huidige alimentatiestelsel wel van deze tijd is, maar deze discussie duurt nu al bijna 3 jaar. Het wordt eens tijd dat hier werk van gemaakt wordt.

    Beantwoorden

  5. ·

    Goeie vraag Simon. Wisten we het maar. De kamerleden die ermee bezig zijn, roepen steeds weer nieuwe deadlines. Vraag het zelf maar eens aan meneer van der Steur.

    Beantwoorden

    1. ·

      U bedoelt Ard van de Steur, de man die al drie jaar zijn medewerkers laat reageren met: ‘het traject dient zorgvuldig te geschieden’. Als het ontslagrecht binnen een half jaar kan worden hervormd dan is een simpele aanpassing van de termijn van alimentatie binnen een paar weken gerealiseerd. De waarheid is dat de politieke wil ontbreekt en wij allemaal aan het lijntje worden gehouden. In feite is het te duur om de termijn te verkorten. Immers, wanneer de burger zelf betaalt kost het de overheid niets. De VVD is mijn stem kwijt.

      Beantwoorden

      1. ·

        Massaal PVV stemmen, en stoppen met betalen!!!!


  6. ·

    Tijdens onze scheiding is door onze mediator gesproken van betalingsplicht en (eigen) onderhoudsplicht, waarbij dit laatste zou betekenen dat de vrouw i.p.v. 3 dagen, meerder dagen zou gaan werken om mijn lasten te verlichten. Momenteel is het zo dat ik met mijn nieuwe partner (beide) een 40 urige werkweek nodig heb om alles te kunnen bekostigen. Terwijl de ex vrouw, met de alimentatie, er een riant leven op na houdt, en er niets toe doet om aan haar eigen onderhoudsplicht te verbeteren.

    Vraag 1.: Is deze ‘onderhoudsplicht’ te handhaven, en hoe?
    Vraag 2.: Wanneer wil onze overheid eindelijk eens luisteren naar de weg-kwijnende alimentatie betalers welke zo benadeeld worden door de huidige alimentatie wet?
    Stelling: Onze huidige alimentatiewet is zwaar gedateerd en zeker niet meer van deze tijd!

    Beantwoorden

    1. ·

      Hallo Eric, Tja zo is dat in dit land, welkom bij de club. (h)exen lachen zich dood. Ben al langere tijd bezig om iets te organiseren met alle betalers, denk dat het enige wat werkt is om niet langer te betalen maar den wel in een verbond met advocaat. Zie berichten met Joe. Kijk iedereen doet zijn beklach maar actie tot opheden niets. Jammer…..

      Beantwoorden

    2. ·

      @Eric,

      1. De wet zegt 12 jaar betalen na inschrijving in de registers van de burgerlijke stand. De praktijk is vaak langer omdat pa al bij voorlopige voorzieningen wordt opgelegd en de inschrijving -na uitspraak echtscheiding-meestal met 3 maanden wordt vertraagd.
      Partneralimentatie niet betalen zal resulteren in bemoeienis van LBIO, waarschijnlijk met loonbeslag of deurwaarder tot gevolg.
      Een betere optie is gebruik te maken van de verdiencapcaiteit van je ex vrouw. Je kan deze in theorie op 1500 euro per maand zetten. Kijk ook even hier:

      http://petities.nl/nieuws/delen-van-een-open-brief-van-een-betaler-aan-de-tweede-kamer

      Verder gaat de rechtbank uit van draagkracht. Verlies je je baan op een niet verwijtbare manier (ziekte, reorganisatie) dan daalt je draagkracht.Let er ook op dat het salaris van je huidige partner los staat van jouw zaak en niet als inkomsten bij jouw salaris wordt opgeteld. Dat kan zomaar gebeuren als jullie fiscale partners zijn en dat ook blijkt uit belastingdienst papieren. Je hebt voor wijziging alimentatie een advocaat nodig, ik raad je aan geen vrouwelijke advocaat te nemen en doe nader en goed onderzoek in de mogelijkheden. En verzoek dan ook meteen om een niet wijzigingsbeding als betalende partij en een afbouw naar nihil.

      2. De winnaars en grootverdieners in de echtscheiding industrie zijn de advocatuur, deze club duld ook geen kritiek en net zoals horror artsen bestaan er ook horror advocaten. Je ziet nergens feedback berichten op sites van advocaten als het om familiezaken gaat. Een paar jaar terug was er een initiatief om foute advocaten op een site te zetten met naam en al, maar dit is weg geprocedeerd door -jawel- een advocaat. De rol van dit schuim der natie had al lang breed en diepgaand uitgemeten moeten worden in de media, maar helaas bestaat censuur in Nederland. Het is ook door toedoen van deze club dat er familie dramas hebben plaatsgevonden met als eindverantwoordelijke ‘kinderrechters’.

      Suc6!

      Beantwoorden

      1. ·

        Hallo meneer gewoon betalen, ga verder met dromen wat LBIO en deurwaarders? Bij het niet betalen moet dit georganiseerd, onder leiding van advocaat en notaris, gelden wel reserveren. Klagen en niets doen, de maatregelen die er bestaan werken niet. Wil je soms duizenden euro’s betalen aan advocaten en gerechtskosten, man man je bent echt niet van deze tijd. Dus blijf lekker betalen meneer gewoon betalen. Of wacht lekker op de overheid, die dus gewoon niets doet. geen actie geen resultaat. Je bent zo geod met het na zien van wat er mogelijk is, kijk dan eens naar de periode waar iedereen al klaagt, jaren, jaren. Die zogenaamde tip(s) die jij geeft hebben geen enkele zin.


    1. ·

      Hallo Stop Betalen, goed initiatief. Ik meld me in ieder geval aan, zeg wel op voorhand dat ik dit allen doe als het om de partner alimentatie gaat, en niet over kinderalimentatie. Ik lees via Joe dat er dan een soort indekking moet zijn, dit houd dan in dat het geld (h)exen-alimentatie voorhanden moet blijven, het niet betalen is dan een middel om aandacht te krijgen en de politiek te versnellen.

      Beantwoorden

      1. ·

        Yes, ‘partneralimentatie’ shall be the subject and not ‘kinderalimentatie’. I’m suggesting to organise a meeting to discuss the details, and we should get Fred Breet to notify his 4.674 ‘ondertekenaars’ at http://referendumalimentatie.petities.nl/ ff.


  7. ·

    Er is reeds enige jaren sprake van een initiatief wetsvoorstel om de duur van de partneralimentatie te wijzigen. Ik heb het initiatief zeer nauwkeurig gevolgd, maar zie al geruime tijd niets meer van voortgang verschijnen. In de verschillende publicaties op vragen heb ik gelezen dat dit geruime tijd in beslag neemt. Ik wacht nu al meer dan 3 jaar op de behandeling van dit wetsvoorstel. Kunt u mij aangeven wanneer dit wetsvoorstel in behandeling gaat worden genomen? Zoals vele mannen met mij ben ik een slachtoffer van de misbruik van de huidige regeling. Partneralimentatie is ooit in het leven geroepen om mensen die niet in haar of zijn levensonderhoud kan voorzien te compenseren door haar of zijn ex. In mijn geval is mijn ex prima in staat om in haar levensonderhoud te voorzien. Zij werkt enkele uren per week en kan ook meer werken. Echter, zij weigert meer te werken aangezien zij voor niets te doen geld van mij ontvangt. Misbruik van de regels dus. Wellicht kunt u mij laten weten wat de stand van zaken is inzake dit initiatief wetsvoorstel.

    Beantwoorden

    1. ·

      Beste Lucas, Op dit forum zitten mannen zoals jij die allemaal in afwachting zijn totdat van der Steur, Berndsen en Recourt gaan komen met een wetsvoorstel. Wij weten niets meer of minder dan jij. Het helpt misschien om je vragen te stellen aan die drie kamerleden. Hoe meer druk op de ketel, hoe beter.

      Beantwoorden

  8. ·

    Geachte heer/mevrouw …,
    Hartelijk dank voor uw mail aan de Tweede Kamerfractie van de VVD. Wij waarderen het zeer dat u de moeite genomen hebt ons te mailen.

    Voor de wijziging van het alimentatiestelsel is een wetswijziging nodig. Totdat deze wet door de Tweede en Eerste Kamer is aangenomen, geldt de huidige regeling en deze zal dan ook door de rechter worden toegepast. De uiteindelijke inwerkingtreding van een wetsvoorstel hangt af van de behandeling door de Raad van State en goedkeuring door de Tweede en Eerste Kamer. De ervaring leert dat dit traject minimaal een jaar in beslag neemt. Daar de partijen afhankelijk zijn van de Raad van State en de agendering van het voorstel in de Tweede Kamer, is het niet met zekerheid te zeggen wanneer behandeling en inwerkingtreding zal plaatsvinden.

    Op dit moment werkt ons Kamerlid de heer Van der Steur samen met VVD, PvdA en D66 aan de uitwerking van hun voorstel. De partijen zijn voornemens om het voorstel zo spoedig mogelijk in te dienen bij de Raad van State en de Tweede Kamer.

    Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

    Met vriendelijke groet,
    VVD-Voorlichting

    Beantwoorden

  9. ·

    Ik meen toch te hebben begrepen dat het al reeds geruime tijd bij de Raad van State ligt. Waarschijnlijk aldaar in een heel donker kamertje….

    Beantwoorden

    1. ·

      Ik heb dat ook ooit gedacht, Guido, maar dat is niet zo. Pas als Vd Steur, Berndsen en Recourt eindelijk hun voorstel af hebben, gaat het naar de Raad van State. Daarna pas is de Tweede Kamer aan de beurt. We hebben aan het voorstel van Bontes kunnen zien hoe lang de Kamer dit vooruit kan schuiven in de agenda. Kortom: het gaat nog heel lang duren. Overigens doet men ook in bovenstaande mail aan GewoonBetalen opnieuw geen enkele uitspraak over het WAAROM van de eeuwige vertraging…

      Beantwoorden

      1. ·

        Harry / Guido, er is iets in de maak maar we moeten steun van zo veel mogelijk betalers. Elk idee of hulp is welkom. Email gerust naar stopbetalen@gmail.com.
        We moeten niet meer wachten, hoe lang dan nog? We worden al als gekken versleten en onze ministers doen niets,…..niets. Tijd voor actie.


  10. ·

    In het kader van de Wet hervorming kindregelingen per 1 januari 2015 is het dus zo dat je als (partner)alimentatiebetaler wederom dubbel gepakt wordt. Immers: de te ontvangen partneralimentatie wordt meegeteld in het totale inkomen van de alimentatieontvanger, waardoor deze (veel) minder snel recht heeft op een kindgebonden budget. Het kindgebonden budget wordt in de berekening van de kinderalimentatie normaliter al in aftrek genomen op de te betalen kinderalimentatie, dus ook daar werd je feitelijk al dubbel genaaid als je partneralimentatie moest betalen. De kinderbijslag die naar je hex ging werd overigens niet in aftrek genomen op de KA, ook al zo’n volstrekt debiele constructie. En zo stapelt de overheid (ingefluisterd door een incompetente rechtspraak en als marionet van de advocatuur) wederom fout op fout op fout.

    Beantwoorden

    1. ·

      Dan heeft meneer Recourt nog 19 dagen om het voorstel over kinderalimentatie in te dienen. Of zou hij toch 2015 bedoelen? En wanneer komt eindelijk voorstel partneralimentatie? Wie het weet mag het zeggen.

      Beantwoorden

  11. ·

    Heb mijn voorlopige teruggave belasting 2015 even bekeken. Mijn situatie; mijn ex heeft onze beide kids vorig jaar bij mij “gedumpt”. Ik werk 40 uur per week als manager. Mijn ex ziet de kids totaal niet meer, omdat de kids niet aan haar eisen voldoen. Ik zorg dus 24/7 voor de 2 kids, naast mijn fulltime baan. Mijn ex blijft slim max 3 dagen per week werken, ondanks al haar vrije tijd. Nu hoeft zij dus geen euro te betalen aan onze kids. Sterker; ik MOET in dit land, nu ook nog partneralimentatie blijven betalen! Terwijl ze makkelijk KAN gaan werken, maar niet WIL! Ik lig krom om naast het werk, alles te blijven betalen; 2e hypotheek ivm afkoopsom ex… Alle verdere bekende lasten, ALLES voor de kids en als klap op de vuurpijl; de partneralimentatie! Want zij gaat gewoon niet meer doen. Geen euro en geen minuut besteedt ze aan de kids. Belasting; De alleenstaande ouderkorting van 2266,- is gewoon weg! Mag ik even inleveren! Vervolgens de verhoogde belastingen in schijf 1 en 2, wederom ruim 1000,- de algemene heffingskorting nog ff erbij van ruim 600,-
    Krijg ik nog iets terug via arbeidskorting en premie zorgverzekeringen. Ben vervolgens bijna 4000,- in inkomen achteruit! Maar de alimentatie gaat lekker door om luilekkerland voort te blijven zetten. Dank voor het feit dat ik EN werk EN 24/7 voor de kids zorg. Mede voor mijn ex moet blijven zorgen… Wat een pokkeland leven we toch! Zijn er meer mannen of vrouwen in deze situatie?

    Beantwoorden

  12. ·

    Na een e-mailwisseling met Joe heb ik een forum opgezet. Dat zou een mooie uitvalsbasis kunnen zijn voor discussie, nieuwsupdates en actieplanning. We zijn dan ook niet afhankelijk van deze Tweede Kamer site. De eerste stap is het verzamelen van leden. Vanuit die gelederen rollen vast wel een paar moderatoren (ik blijf zelf wel administrator) en zo kunnen we een overzichtelijk forum opbouwen.
    Kortom, belanghebbenden, meld je aan op: http://alimentatieleed.freeforums.net/ en verspreid de link… Let’s roll !!!

    Beantwoorden

  13. ·

    Geachte heer Gewoon Betalen, Hartelijk dank voor uw bericht. De heer Van der Steur werkt aan een wetsvoorstel partner- en kinderalimentatie. De beide wetsvoorstellen ten aanzien van kinder- en partneralimentatie bevinden zich in de afrondende fase. Zij zullen binnenkort naar de Raad van State worden gestuurd om hun advies. Daarna begint de parlementaire behandeling. Er zal geen sprake zijn van terugwerkende kracht. Dat betekent dat de bestaande gevallen niet onder de nieuwe wet zullen vallen. Mogelijk zal dat wel zo zijn indien er sprake is van wijziging van omstandigheden. Wij doen er alles aan de wetten zo snel mogelijk in te dienen. Met vriendelijke groet, G. Petter Medewerker van mr. G.A. van der Steur, Lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal VVD Binnenhof 1a | 2513 AA | Den Haag Postbus 20018 | 2500 EA | Den Haag Secretariaat.vandersteur@tweedekamer.nl

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *