Dubbeling Opleidingen bij Kenniscentra

Kenniscentra
foto: Rau

Vraag aan D66, de PvdA, de SP en de VVD (kamerlid van der Ham, kamerlid Çelik, kamerlid Smits en kamerlid Elias)
Ik ben docent economie bij het ROC Leiden en geef les aan de ‘Commerciele en logistieke’ opleidingen. Als docent heb je te maken met kenniscentra (zorgen voor de inhoud van de kwalificatiedossiers en zorgen vaak ook voor de examinering). Wat veel docenten irriteert, zijn de dubbelingen in opleidingen. Bij verschillende kenniscentra komen dezelfde opleidingen voor. Dat zorgt voor extra werk bij ons. Enkele voorbeelden zijn:

  • opleiding commercieel medewerker: Een leerling heeft een stageplaats gevonden bij een bedrijf en krijgt te maken met twee kenniscentra (Handel en Ecabo). Vervolgens moet er een praktijkovereenkomst gemaakt worden. Het bedrijf is erkend bij ‘Ecabo’ voor commercieel medewerker, maar de student doet een opleiding die de examens van ‘Handel’ hanteert. Dus de leerling moet of een andere school kiezen of een ander bedrijf. Twee kenniscentra voor dezelfde opleiding is geldverspilling.
  • opleiding logistiek medewerker: Als je stage gaat lopen als logistiek medewerker in de transportsector, in de groensector of in de handel heb je drie kenniscentra (VTL, Aequor en Handel). Als ik naar de kwalificatie dossiers kijk hebben ze het kopieerapparaat gebruikt.

Van alle genoemde kenniscentra waar ik mee werk steekt ‘Handel’ er bovenuit met een gemiddeld goede kwaliteit van kwalificatiedossiers en examens. Dit is niet uit te leggen aan de studenten en bedrijven. Laat ons gewoon doen waar we goed in zijn en leerlingen lesgeven en begeleiden bij hun studie en geen onderdeel zijn van de werkverschaffing van de kenniscentra. Kunnen jullie wat aan deze dubbelingen doen?

Antwoord van de SP (17/4, kamerlid Smits)
De dubbelingen moeten inderdaad worden voorkomen. Dat scheelt niet alleen irritatie bij docenten en studenten, maar het levert ook geld op. Volgens de SP kunnen er miljoenen bespaard worden als de kenniscentra beter gaan samenwerken. Kenniscentra zijn in het leven geroepen om lesinhoud (kwalificaties) en stages beter te maken en om een schakel te zijn tussen het bedrijfsleven en het onderwijs. Dat is niet overal gelukt, blijkt ook uit uw vraag. Veel docenten hebben daarbij moeite met de manier waarop het competentiegericht onderwijs is ingevoerd in het MBO en de rol die de kenniscentra daarbij hebben gespeeld. Door deze onderwijsvernieuwing werden docenten vaak gedegradeerd tot instructeurs, terwijl studenten klaagden niets te leren. Dat kenniscentra zo ver af staan van de onderwijspraktijk mag niet meer gebeuren.

Geen antwoord van D66 (14/7, kamerlid van der Ham)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Geen antwoord van de PvdA (14/7, kamerlid Çelik)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Geen antwoord van de VVD (14/7, kamerlid Elias)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *