Binnenvaart Boete Tarieven

binnenvaart
Vraag aan de SP (7 november 2016, kamerlid Smaling)
Over dit onderwerp zijn er al vragen aan de Minister gesteld door U en uw collega’s. Met dank daarvoor. Zelf vaar ik op een klein binnenvaart schip van 54m x 7,2m en heb nog geen boetes gehad. Maar kreeg de indruk dat I&M de boetes gebruikt als schrikbewind. Dat is dan wel een hele willekeurige bijdrage aan de overheids middelen. Wat ons stoort is dat op de weg en ook in Duitsland op het water wordt gekeken naar hoelang je te laat bent op je rustplaats. Daar wordt de ‘Bussgeld catalog’ op gebruikt met tarieven tot een paar honderd. In Nederland geven de nieuwe handhavings richtlijnen de mogelijkheid te kijken naar hoeveel bemanning je tekort komt als je te laat op je rustplaats aankomt. Dat wordt dan als economisch delict gezien (factor 10). Nou vraag ik mij af hoe boete hoogtes tot stand komen bij een nieuwe wet of maatregel? Is er geen nationale of Europese wetgeving die burgers kan beschermen tegen extreem hoge boete tarieven? Er zijn voor lichte overtredingen boetes van 3.000 tot 4.000 euro uitgedeeld aan Kempenaren met een privĂ© jaar inkomen van 30.000 euro.

Antwoord van de SP (18/1/17, kamerlid Smaling)
Wij zijn bekend met de extreme verhoging van de boetes en vinden dit niet in verhouding staan. De bedragen zijn dusdanig hoog dat je wel genoodzaakt ben om naar de rechter te stappen, omdat men anders als klein bedrijf vrijwel meteen failliet is.
Dit is ook aan de orde gekomen bij de laatste openbare vergadering van de ASV waar ik aanwezig was. We hebben dit aangekaart bij de minister, dit heeft nog niet meteen geleid tot een verlaging, dus we blijven dit op de agenda zetten. We kunnen ons voorstellen dat boetes voor enorme zeeschepen een stuk hoger zijn, omdat er anders veel te weinig afschrikwekkende werking van uit gaat om zich te houden aan de regels.
Daarnaast zet de SP zich in voor meer ligplaatsen, betere afmeermogelijkheden en optimale sluisbediening. In ons verkiezingsprogramma hebben we hier ook extra geld voor uitgetrokken. Daarnaast bestrijden we al jaren de regeldruk vanuit de CCR waar vooral kleinere binnenvaartschepen last van hebben.

1 reactie


  1. ·

    Per 1 januari zijn de geldt voor de gezagvoerder welke onder gezag arbeid verricht een korting van 80%.

    Binnenvaartregeling bijlage 11.1 voetnoot 2.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *