Belastingaanslag Anno 2011

belastingaanslag
foto: mystic mabel

Vraag aan het CDA, D66, de PVV en de VVD (kamerlid Omtzigt, kamerlid Koolmees, kamerlid van Vliet en kamerlid Neppérus)
Dit jaar heb ik zoals altijd mijn belastingaangifte digitaal op mijn naam en ruim op tijd ingevuld samen met de gegevens van mijn vrouw als fiscale en juridische partner. Dit is gebeurd door middel van 1 aangifte waarop alle gegevens van ons samen worden ingevuld en per digid code verstuurd. Dit wordt vervolgens door de belastingdienst hierna weer gesplitst op persoon. Tot mijn grote verbazing ontvangen we eerst de voorlopige aanslag per post alleen op naam van mijn vrouw, met daaronder nog steeds een euro-acceptgiro toegevoegd. Vervolgens moeten we de voorlopige aanslag op mijn naam nog ontvangen. Dit betekent voor de overheid extra gebruik van papier, extra administratieve handelingen, extra inzet van mensen en dus onnodige hogere kosten dan noodzakelijk! Als er toch bezuinigd moet worden zijn dit van die simpele zaken om toe te passen. Waarom geeft de overheid niet het juiste voorbeeld en wordt de voorlopige aanslag niet digitaal teruggestuurd en in 1 aanslag in plaats van 2 stuks? Vervolgens kunnen wij dan, indien noodzakelijk, betalen dan wel ontvangen via internet bankieren. Dit is voor een ieder toch ondertussen wel dagelijks gebruik geworden?

Antwoord van de PVV (11/5, kamerlid van Vliet)
De staatssecretaris van Financien is bezig met het ontwikkelen van “www.mijnbelastingdienst.nl”. Daarmee kan het probleem van deze belastingplichtige worden opgelost. De PVV heeft aangedrongen op een snelle invoering van de digitale portal voor alle IB-plichtigen in Nederland.

Antwoord van het CDA (12/5, kamerlid Omtzigt)
Dit ziet er inderdaad behoorlijk inefficiënt uit. De regering heeft aangekondigd dat belastingplichtigen hun eigen webportal hebben, zoals ondernemingen dat nu al hebben. Dan kan ook veel meer via het internet gedaan worden. Voor het CDA zal een goede beveiliging van deze site wel essentieel zijn. Wij zullen hier in het debat op 6 juni 2011 in de Tweede Kamer ook aandacht aan besteden: de belastingdienst moet namelijk ook voelen als een dienst voor de burger en niet als een anonieme enveloppenfabriek met gebrekkig functionerende telefonische helpdesk. Wat betreft het opleggen van de aanslag: die wordt verstuurd zo snel hij opgelegd kan worden. Ik aarzel wel om altijd te wachten tot beide aanslagen vastgesteld kunnen worden. Soms is de ene aanslag gewoon een stuk eenvoudiger dan de andere.

Antwoord van de VVD (18/5, kamerlid Neppérus)
Het verhaal klinkt wat Kafka-achtig en dat moeten we dus niet willen. De VVD zou graag zien, dat elke belastingplichtige via internet met de Belastingdienst kan communiceren. Aanslagen zouden dan ook digitaal kunnen worden verzonden. Zover is het echter nog niet. Ik hoop, dat het snel kan, maar het moet wel goed en dus ook veilig kunnen gebeuren. Wat betreft de gescheiden aanslagen, het volgende. Het wettelijk systeem werkt zo. Op zich kan ik me voorstellen, dat je aanslagen samen voegt, maar dan is het tempo van de aangifte waarvan de regeling van de aanslag het langste duurt, bepalend. Overigens kan de aanslag wel via internetbankieren worden betaald. Ik vind het prettig, dat ik zelf kan bepalen wanneer ik dat doe, mits voor de uiterste betaaldatum.

Geen antwoord van D66 (5/8, kamerlid Koolmees)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *